Covid zdołował produkcję smartfonów
Globalna produkcja smartfonów spadła o 11 proc. w II kw. 2021 r. z powodu powrotu pandemii w Azji.
Niedawny wzrost przypadków Covid-19 w Indiach, Wietnamie i innych krajach Azji Południowo-Wschodniej negatywnie wpłynął na globalny rynek smartfonów.
W całym pierwszym półroczu 2021 r. z taśm zjechało w sumie 652 mln smartfonów. To więcej o 18 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2020 r., kiedy pandemia znajdowała się w początkowej fazie.
Widoczny jest natomiast spadek produkcji w II kw. br. wobec I kw. br. (o 11 proc.). To skutek nasilenia pandemii w Indiach, Wietnamie i innych krajach Azji Południowo-Wschodniej, gdzie znajdują się montownie sprzętu.
Wskutek lockdownów zaburzony został łańcuch dostaw. Covid znów panoszący się w Azji negatywnie wpłynął także na popyt.
Samsung spadł najbardziej
Najmocniej odczuł to Samsung. W II kw. br. produkcja smartfonów tej marki zmniejszyła się o 23,5 proc. wobec I kw. br., ponieważ większość tego sprzętu koncern wytwarza w Indiach i Wietnamie.
Przewiduje się, że w tym roku Samsung pozostanie topową marką pod względem produkcji, jednak w przyszłości będzie napotykać coraz większe trudności z utrzymaniem stale zmniejszającego się udziału w rynku.
Konkurenci doskonalą się
Konkurencja będzie się zaostrzać, ponieważ rywale lidera osiągają zdaniem analityków „doskonałe wyniki” w projektowaniu i produkcji smartfonów.
Chińczycy radzą sobie lepiej
Trzy chińskie topowe marki (Xiaomi, Oppo, Vivo) uczyniły Indie drugą co do wielkości bazą produkcji i sprzedaży, przez co pandemia w tym kraju również wpłynęła na produkcję i wyniki. Jednak dołek w II kw. 2021 r. nie był tak duży jak w przypadku Samsunga.
Xiaomi miało jedynie 2 proc. spadek kw./kw., ale blisko 70 proc. wzrostu r/r, wykorzystując słabość Huawei i ożywienie w Chinach. Niemniej jednak trzy główne chińskie marki osiągnęły dobre wyniki także za granicą.
Także Oppo miało tylko jednocyfrowy spadek kw./kw. (-6,6 proc.), jednak wzrost 80 proc. r/r.
Vivo zmniejszyło produkcję o ponad 8 proc. kw./kw.
Cele produkcji skorygowane w dół
Wszystkie trzy chińskie marki w II kw. br. obniżyły swoje roczne cele produkcyjne, ze względu na wzrost Covid-19 w Azji Południowo-Wschodniej i problemy z dostępnością czipów.
Korekta zapobiegnie powiększaniu się niedoborów komponentów i wzrostowi zapasów urządzeń.
TrendForce uważa zatem, że Xiaomi i Oppo będą mniej więcej dopasowane pod względem produkcji przez cały rok.
Apple – spadek produkcji o 22 proc.
Produkcja iPhone’ów osiągnęła najniższy punkt w tym roku, ponieważ II kw. to okres przejściowy między zeszłoroczną a tegoroczną serią iPhone’ów.
Jest jednak ryzyko, że na produkcję urządzeń Apple’a w drugiej połowie 2021 r. wpłynie niedawny wzrost liczby przypadków Covid-19 w Malezji. Są opóźnienia w dostawach komponentów z tego kraju.
Udziały w produkcji smartfonów 6 największych marek
Podobne aktualności
Dostawy smartfonów GenAI wzrosną czterokrotnie do 2027 r.
Sztuczna inteligencja stanie się niezbędną funkcją w smartfonach ze średniej i wyższej półki od 2025 r. - według prognozy.
Samsung 10-krotnie zwiększył zysk
Poprawa koniunktury na rynku DRAM i NAND podbiła zyski koncernu.