W miarę jak infrastruktura 5G będzie się zagęszczać, rynek integracji systemów opartych na łączności 5 generacji będzie nieżle prosperował przez najbliższe lata. Wydatki powinny zwiększać się co roku średnio o 27,3 proc. aż do 2030 r. – prognozuje Grand View Research. Za 8 lat mają osiągnąć globalną wartość prawie 63 mld dol.

Integracja infrastruktury 5G i aplikacji ma pomóc przedsiębiorstwom działać jak scentralizowana platforma, co pomoże w zmniejszeniu złożoności. Stąd spodziewane są solidne inwestycje w infrastrukturę 5G, a temu będzie towarzyszyć potrzeba stworzenia ekosystemu obsługującego tę technologię.

Smart city i Industry 4.0

Prognoza zakłada, że pod 5G będzie modernizowana infrastruktura inteligentnych miast. Inwestycje są spodziewane zwłaszcza w przemyśle, gdzie zwiększyło to zapotrzebowanie na szerokopasmowe łącze do komunikacji M2M. W celu zapewnienia bezproblemowej łączności z czujnikami i robotami w fabrykach, zwiększy się popyt na usługi integracji, tak aby całe zakłady były kompatybilne z 5G NR (new radio) – przewidują analitycy.

Niedobór fachowców hamulcem

Co więcej, ze względu na pojawienie się takich technologii, takich jak network slicing i SDN, zapotrzebowanie na integrację systemów 5G gwałtownie zwiększy się w celu zmniejszenia kosztów infrastruktury przedsiębiorstwa.

Jednak do wdrożenia i zarządzania integracją będą potrzebni wysoko wykwalifikowani specjaliści. Niedostatek tych kompetencji wyhamuje wzrost rynku – zdaniem Grand View Research.

Przewiduje się, że najszybciej wydatki na uslugi integracji 5G będą rosły w przemyśle. Duże przedsiębiorstwa coraz częściej budują ekosystemy z obsługą 5G ze względu na konkurencję na rynku.

5G nadal niszą w internecie rzeczy

5G nadal jest niszą w przestrzeni IoT, chociaż dostawcy modułów powiększają swoje portfolio produktów 5G – twierdzi z kolei ABI Research. Firma analityczna zidentyfikowała 75 modeli modułów IoT 5G dostępnych obecnie na rynku, w porównaniu do 45 pół roku wcześniej. „5G jest nadal na najwcześniejszym etapie wdrażania w IoT, dlatego nie jest wykorzystywane w wielu przypadkach poza rynkiem motoryzacyjnym i stacjonarnymi rynkami bezprzewodowymi” – zauważa Harriet Sumnall, analityk ds. badań w ABI Research.