Z danych pochodzących z panela dystrybucyjnego Contextu (od dystrybutorów współpracujących z firmą badawczą) wynika, że na początku bieżącego roku sytuacja na rynku komputerów pogorszyła się w lutym. W styczniu odnotowano wzrost sprzedaży o 2 proc., jednak luty przyniósł 5-procentowy spadek, tak samo było w marcu. Średnio cały kwartał w 14 krajach Europy zamknął się na 3-procentowym minusie. Bardziej skurczył się rynek notebooków – o 5,6 proc. w porównaniu z I kw. 2010 r. Wynik obejmuje również netbooki, które zaliczyły największy spadek w klasie urządzeń PC – o 26 proc. rok do roku. Sprzedaż najpopularniejszych laptopów konsumenckich skurczyła się o 3 proc. Wzrósł natomiast popyt na notebooki biznesowe (o 6 proc.). 

Sprzedaż desktopów w I kw. 2011 r. była o 9,3 proc. mniejsza niż rok wcześniej, aczkolwiek w przypadku stacji roboczych odnotowano 27,5-procentowy wzrost. Jak można się było spodziewać, klienci kupili znacznie więcej tabletów niż w I kw. 2010 r. – o 900 proc. (72 proc. rynku miał iPad).

Warto odnotować, że popyt na notebooki i desktopy był mniejszy mimo spadku cen. Według Contextu średnia cena notebooka w segmencie konsumenckim w I kw. br. skurczyła się o 7 proc. w porównaniu z IV kw. 2010 r (z 397 do 369 euro), a za desktopy dla użytkowników domowych klienci płacili o 6 proc. mniej. W segmencie urządzeń dla biznesu zarówno w przypadku komputerów mobilnych jak stacjonarnych ceny spadły o 6 proc.