Context: komputerowe podsumowanie roku – Asus przed Samsungiem
W 2012 roku najwięcej notebooków na polskim rynku sprzedał Asus, drugi był Samsung – ustalił Context na podstawie danych z panela dystrybucyjnego. Po raz pierwszy od dłuższego czasu zbyt był mniejszy niż rok wcześniej.
Według Contextu w całym 2012 r. polscy klienci kupili 1,226 mln notebooków, tj. o 2,3 proc. mniej niż w 2011 r. Spadek przychodów ze sprzedaży był symboliczny (0,4 proc.).
Najlepszy wynik osiągnął Asus (21,2 proc. udziału), który był liderem także w 2011 r. Wzrósł popyt na urządzenia Samsunga (18,3 proc.) i Lenovo (12,1 proc.). Biorąc pod uwagę tylko wyniki IV kwartału 2012 r., Lenovo było już numerem 2 wśród producentów.
O ile zainteresowanie notebookami zmniejszyło się w niewielkim stopniu w
odniesieniu do 2011 r., to w przypadku netbooków wynik jest wyraźnie
słabszy. W 2012 r. według danych z panela dystrybucyjnego Contextu
sprzedano 220,2 tys. netbooków, czyli o 25,3 proc. mniej niż w 2011 r.
Spadek przychodów był podobny (22,9 proc.).
Na tym rynku
dominował Acer (43,9 proc. udziału), klienci chętnie kupowali także
sprzęt Asusa (30,8 proc.). Rok 2013 będzie prawdopodobnie ostatnim
rokiem netbooków na rynku.
Sprzedaż komputerów przenośnych na polskim rynku (udziały ilościowe):
Notebooki |
||
Producent |
2011 |
2012 |
Asus |
24.30% |
21.20% |
Samsung |
14.90% |
18.30% |
HP |
14.90% |
14.80% |
Acer |
14.40% |
12.50% |
Lenovo |
7.00% |
12.10% |
Toshiba |
12.60% |
11.10% |
Netbooki |
||
Producent |
2011 |
2012 |
Acer |
19.40% |
43.90% |
Asus |
31.30% |
30.80% |
Samsung |
17.40% |
14.10% |
HP |
15.70% |
9.20% |
MSI |
1.70% |
1.20% |
Źródło: Context, panel dystrybucyjny
Podobne aktualności
Rok 2024 dobrze rozpoczął się na rynku PC
"W nadchodzących kwartałach rynek będzie rósł w siłę" - taką dobrą wiadomość dla branży ma analityk.
Stacje robocze PC wychodzą z dołka
Po spadku o blisko 9 proc. w ub.r. kilka istotnych czynników pomoże zwiększyć sprzedaż w 2024 roku - według prognozy.
AI PC i cykl wymiany zwiększą sprzedaż komputerów w 2024 r. (i później)
„Obecność funkcji AI w urządzeniach z pewnością doprowadzi do wzrostu średniej ceny sprzedaży” - twierdzi analityk.