W związku z awarią drukarek fiskalnych Delio zarząd Comp SA, do którego należy Novitus – producent sprzętu – zwołał sztab kryzysowy. Celem jest zdiagnozowanie awarii i zbadanie możliwości jej usunięcia. Tuż po rozpoczęciu nowego roku drukarki Delio masowo odmówiły posłuszeństwa z powodu błędu zegara. Narażeni na przestoje przedsiębiorcy muszą czekać w kolejce do serwisu.

Zarząd: drukarki spełniały kryteria

Zarząd Compa poinformował o ustaleniach sztabu kryzysowego. Wynika z nich, że drukarki spełniały wymagane prawem kryteria i warunki techniczne dla kas rejestrujących. Wyprodukowano je zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki w tej sprawie z sierpnia 2013 r., uzyskały homologację – zapewniono w oświadczeniu, podpisanym przez Jarosława Grzegorza Wilka i Krzysztofa Morawskiego.

Zespół kryzysowy podzielił się również swoją diagnozą problemu. Według niego awaria drukarek wystąpiła w zakresie pracy zegara, który pokazuje datę i czas. Błąd zegara spowodował blokadę uniemożliwiającą drukowanie paragonów z właściwą datą – wyjaśnia zarząd Compa.

Ponowna certyfikacja nie jest potrzebna

Zarząd informuje, że sprzęt jest naprawiany zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących.

"Naprawy wykonywane są w oparciu o części dostarczane przez producenta. Drukarki po naprawie spełniają wszelkie wymagane funkcje, kryteria i warunki techniczne określone w decyzjach homologacyjnych i w związku z powyższym nie wymagają ponownej certyfikacji." – uspokajają przedstawiciele Compa. Wcześniej money.pl przytoczył opinię eksperta Warsaw Enterprise Institute, który uważał, że może być potrzebna ponowna homologacja naprawionych drukarek.

Multikino nie czekało na naprawę

Awaria dotknęła szereg dużych przedsiębiorców, w tym m.in. sieć Multikino, Legię Warszawa, sklepy sieci Dino, Zoomax, pizzerie DaGrasso. W aptekach z wadliwymi drukarkami nie można zrealizować recept. Według Novitusa problem z zegarem mogą usunąć tylko serwisy producenta. Nie da się naprawić drukarek u klienta.

Każdy dzień przestoju, gdy nie da się drukować paragonów, zwłaszcza dla sieci oznacza duże straty, więc Multikino zareagowało błyskawicznie – nie czekając na naprawę drukarek Delio sprowadziło urządzenia innego producenta i do 3 stycznia zakończyło ich instalację we wszystkich lokalizacjach (ma ponad 30 multipleksów). Także sieć Dino poinformowała, że opanowała problem. Nie podała jednak, czy drukarki już zostały naprawione czy też zastąpiono je innym sprzętem.

Novitus i Comp nie ujawniły, ilu drukarek Delio dotknęła awaria. Według zapewnień Novitusa z 3 stycznia, usunięto ją w co najmniej 70 proc. urządzeń i w weekend można spodziewać się całkowitego rozwiązania problemu.