ZUS wykluczył Comarch z przetargu na usługi wsparcia eksploatacji i utrzymania Kompleksowego Systemu Informatycznego. O decyzji jako pierwszy poinformował „Puls Biznesu”.

Tym samym wybór ZUS-u padł na Asseco Poland jako wykonawcę. Ta decyzja jest warta duże pieniądze.

Dwa lata postępowania

Postępowanie obejmujące kluczowy system informatyczny ZUS ciągnie się już od 2 lat. Rok temu wybrano ofertę Comarchu jako najkorzystniejszą.

Krakowska firma zaproponowała wykonanie zadania za 203,9 mln zł brutto, a Asseco Poland za 288,9 mln zł.

Jednak w październiku 2021 r. ZUS unieważnił wybór oferty Comarchu jako najkorzystniejszej.

Umowa na ok. 6,5 roku

Budżet ZUS na realizację zamówienia wynosił blisko pół miliard złotych (494,2 mln zł), czyli obie spółki licytowaly dużo niżej. Umowa z wybranym wykonawcą ma zostać zawarta maksymalnie na ok. 6,5 roku (77 miesięcy).

Zakład uzasadniając decyzję ws. wykluczenia Comarchu twierdzi m.in., że przedstawiono informacje wprowadzające w błąd. Jest też mowa o zatajeniu informacji. Spółka miała również nie wykazać spełnienia warunków udziału w postępowaniu – według „PB”.

Nie jest jednak przesądzone, czy decyzja ZUS zamyka temat przetargu. Comarch może spróbować powalczyć o swoje na drodze prawnej.

89 pkt dla Asseco

Asseco uzyskało w postępowaniu 89 pkt. Kryteria wyboru stanowiły cena (60), test kompetencji technicznych (30) oraz test kompetencji biznesowych (10).

W tych ostatnich kryteriach Asseco zostało wypunktowane przez ZUS poniżej maksymalnego limitu – odpowiednio na 20 pkt oraz na 9 pkt.

Kolejna odsłona rywalizacji o kontrakty w ZUS

Dwie największe polskie grupy informatyczne od lat rywalizują o sowite kontrakty z ZUS.

W sierpniu ub.r. Comarch został wybrany wykonawcą w przetargu na „rozwój i utrzymanie portalu klienta oraz Szyny Usług (ESB) w ramach Platformy Usług Elektronicznych ZUS” z ofertą o wartości 71 mln zł (Asseco proponowało blisko 97 mln zł).