Największe obawy dotyczą stabilności oferowanych usług, czasu reakcji, dostępności. Kierownicy działów informatycznych przedsiębiorstw uznali jakość za najistotniejszy aspekt usług w chmurze, który wymaga poprawy. Na kolejnych miejscach znalazły się bezpieczeństwo, koszty i łatwość obsługi.

Badanie wykazało, że przedsiębiorstwa z różnych branż szybko wdrażają cloud computing, ale z drugiej strony usługi w chmurze publicznej mają wiele niedociągnięć, takich jak ryzyko związane z dostępnością i jakością. Okazało się, że 2/3 decydentów z działów informatycznych rezygnuje z usług w chmurze w przypadku najważniejszych aplikacji biznesowych, ponieważ obawia się o ich dostępność. Firmy mają podstawy do niepokoju – 2/5 badanych odnotowało częste lub długotrwałe przerwy w dostępności usług. Prawie połowa (46 proc.) respondentów uważa stwierdzone opóźnienia za niedopuszczalne, a 1/4 wyraziła niezadowolenie z faktu, że nie ma prostych rozwiązań, które można by zastosować w przypadku niezapewnienia poziomu usług określonego w umowie SLA. 

Największą niechęć do chmury odnotowano w firmach finansowych, służbie zdrowia i administracji publicznej, czyli tam, gdzie wydajność i bezpieczeństwo aplikacji i usług są najbardziej istotne. Niemniej jednak 44 proc. badanych patrzy w przyszłość z optymizmem i uważa, że obecne słabe strony cloud computingu zostaną wyeliminowane, a poziom korzystania z tych usług znacznie wzrośnie w ciągu następnych 3 lat. Z danych przytoczonych przez Alcatela wynika, że globalna wartość usług w chmurze wzrośnie do 177 mld dol. w 2015 r.

W badaniu przeprowadzonym dla Alcatel – Lucent wzięło udział 3886 osób, podejmujących decyzje dotyczące IT w średnich i dużych międzynarodowych przedsiębiorstwach informatycznych w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Indiach, Korei Południowej, Tajwanie i Hongkongu.