„Zmieniliśmy naszą strategię. Powołaliśmy światowej klasy zespół i uczyniliśmy (bezpieczeństwo) najwyższym priorytetem dla firmy” – oznajmił CEO Cisco Chuck Robbins, komentując wyniki III kw. finansowego, zakończonego w końcu kwietnia br. Zapowiedział innowacje w tym obszarze w nadchodzących kwartałach, oparte na strategii chmurowej.

Cisco w swoim III kw. finansowym przekroczyło oczekiwania analityków. Zwiększyło sprzedaż o 14 proc. r/r, 14,6 mld dol. (w tym segment bezpieczeństwa end-to-end urósł o 2 proc. r/r). Zysk netto poprawił się o 6 proc., do 3,2 mld dol.

Marża brutto (non-GAPP) wyniosła 65,2 proc. Z tym że w regionie EMEA Cisco wyciągnęło zarówno wyższą marżę (66,6 proc.), jak i większy wzrost sprzedaży (+16 proc. r/r).

Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w III kw. okazały się wyższe o 43 proc. r/r (5,2 mld dol.). Zarówno obroty, jak cash flow były rekordowe. Ponadto nastąpił dwucyfrowy wzrost przychodów z oprogramowania (+18 proc. r/r) i subskrypcji (+17 proc. r/r).

Koncern podniósł prognozę finansową, jednak informacja o spadku zamówień o 23 proc. (po -22 proc. w poprzednim kwartale) zaniepokoiła inwestorów co do przyszłego popytu. Mimo dobrych wyników i prognoz akcje Cisco potaniały na Wall Street.

„Widzimy, że nasi klienci są ostrożni” – przyznaje CFO Scott Herren. Zapewnia jednak, że wskaźniki anulowania zamówień są znacznie poniżej poziomów historycznych.

CEO: chmura, AI, bezpieczeństwo to dobra przyszłość dla lidera sieci

CEO spodziewa się natomiast umiarkowanego wzrostu przychodów w roku finansowym 2024, który rozpocznie się pod koniec lipca br.

„Ponieważ kluczowe technologie, takie jak chmura, sztuczna inteligencja i bezpieczeństwo, nadal się rozwijają, ugruntowana pozycja lidera Cisco w dziedzinie sieci oraz szeroka gama naszego portfolio zapewniają nam dobrą pozycję na przyszłość” – twierdzi Chuck Robbins, CEO Cisco.

Całkowity roczny roczny powtarzalny przychód (ARR) urósł o 6 proc., do 23,8 mld dol.

Sporo zamówień wciąż czeka na realizację

Poprawie wyników sprzyja też złagodzenie ograniczeń w dostawach i dyscyplina kosztowa, która pozwala zwiększać marże. Mimo informacji o spadku zamówień, nadal jest sporo do nadrobienia (i sprzedania) – zaległości spodziewane na koniec roku finansowego będą w przybliżeniu dwukrotnie wyższe od normalnych poziomów.

Sprzedaż sieciówki mocno w górę, współpraca nadal spada

W III kw. 2023 rosnąca dostępność sprzętu jak i popyt mocno podbiły sprzedaż w największym biznesie Cisco – Secure, Agile Networks – obejmującym przełączniki i routery (+29 proc. r/r).

Internet for the Future (produkty telekomunikacyjne dla biznesu, chmurowe, sieci optyczne) odbił o 5 proc. r/r, bezpieczeństwo o 2 proc., a segment zoptymalizowanych doświadczeń aplikacji o 12 proc.
Po pandemicznych szczytach ponownie poszły w dół przychody z rozwiązań do współpracy Cisco. Stopniały o 13 proc r/r.

Koncern podbił prognozę

Dobry wynik skłonił koncern do podniesienia prognozy. W aktualnym IV kw. finansowym Cisco spodziewa się, że przychody będą wyższe o 14 – 16 proc. r/r, marża brutto (non-GAAP) wyniesie 64,5 proc. – 65,5 proc., zysk na akcję (non-GAAP) od 1,05 do 1,07 dol.

W całym roku finansowym 2023 Cisco spodziewa się wzrostu rocznych przychodów o 10 – 10,5 proc. r/r, zysku na akcję (non-GAAP) 3,80 – 3,82 dol.

Trzy powody dalszego wzrostu Cisco
Długoterminowy wzrost Cisco jest wynikiem trzech czynników – twierdzi Chuck Robbins.
1 Rosnąca liczba subskrypcji i powtarzalnych przychodów.
2 „Ogromne możliwości”, jak mówi CEO, w bezpieczeństwie.
3 Generatywna sztuczna inteligencja i chmura.

„Poszerzyliśmy wykorzystanie możliwości generatywnej sztucznej inteligencji w naszych produktach, o których dowiecie się więcej w ciągu najbliższych kilku tygodni” – zapowiada Chuck Robbins.

Jak zauważa, Cisco już wykorzystuje predykcyjną sztuczną inteligencję w całym swoim portfolio. Ponadto technologia sieciowa marki obecnie napędza niektóre z modeli sztucznej inteligencji obsługiwanych przez hiperskalerów.