Światowy rynek infrastruktury sieci WLAN dla przedsiębiorstw nadal mocno rośnie. W II kw. br. wydatki zwiększyły się o ponad 22 proc. wobec ub.r., do 1,7 mld dol. – według IDC. Tym samym kontynuowany jest pozytywny trend z I kw. br. (+24,6 proc. r/r).

Kraje Europy Środkowej i Wschodniej wyszły na plus blisko 19 proc. w II kw. br.

Co jednak istotne, globalnie firmy wydają już na bezprzewodową sieciówkę więcej, niż przed pandemią (+10 proc. wobec II kw. 2019 r.).

Rosnące nakłady na WLAN to skutek odmrażania budżetów, otwierania biur i zniesienia lockdownów. Bezprzewodowa sieć lokalna pozostaje jedną z najważniejszych technologii dla przedsiębiorstw.

Także konsumenci kupują więcej niż przed pandemią

Konsumenci nie są jednak ostatnio tak skorzy do zakupów jak w ub.r., a to o tyle istotne, że jest to większy rynek. W segmencie konsumenckim przychody z zakupów sprzętu WLAN spadły w II kw. br. o 5,7 proc., do 2,3 mld dol.

Także użytkownicy domowi przeznaczają na sieci WLAN więcej niż przed pandemią (+11 proc. wobec II kw. 2019 r.).

W sumie w obu segmentach nastąpił wzrost rynku WLAN o 4,6 proc. rok do roku.

Wi-Fi 6 zachęca firmy do wydatków

Wzrost na rynku korporacyjnych sieci WLAN jest generowany przez Wi-Fi 6. Punkty dostępowe w nowym standardzie odpowiadały w II kw. br. już za ponad połowę przychodów ze sprzedaży access pointów (57 proc.), choć nieco mniej (45 proc.) w ujęciu ilościowym. Reszta rynku to produkty Wi-Fi 5, czyli nadal schodzą one w sporych ilościach.

Wi-Fi 6 ma znacznie większy potencjał wzrostu w sieciach konsumenckich. Tutaj zakupy AP Wi-Fi 6 stanowiły jedną czwartą przychodów (wobec ok. 20 proc. w I kw. br.) oraz 36 proc. ilościowo.

Cisco niezagrożone. Ubiquiti i… Huawei na dużym plusie

Sieciowy gigant Cisco dominuje na rynku infrastruktury WLAN dla przedsiębiorstw z 38,4 proc. udziału. Jednak skurczył się on wobec II kw. ub.r. (44,3 proc.), bo wzrost sprzedaży Cisco (+6 proc. r/r) był 4 razy niższy niż średnia dla całego rynku. Jest to też najmniejszy wzrost w czołówce

Na drugiej pozycji jest HPE-Aruba. Po wzroście o 16,5 proc. osiągnęło udział podobny jak w ub.r. (12,8 proc.).

Przychody Ubiquiti wzrosły niemal o 50 proc., dając firmie 8,7 proc. udziału w rynku, w porównaniu z 7,1 proc. w II kw. 2020 r.

Przychody Huawei z korporacyjnej sieci WLAN wzrosły prawie o 73 proc., a udział do 8,6 proc. z 6,1 proc.

Najwięksi dostawcy sieci WLAN dla przedsiębiorstw

Źródło: IDC