Pandemia uświadomiła wszystkim, że gotowość na nieoczekiwane jest kluczowa. W biznesie wymaga to odpornej, skalowalnej infrastruktury IT, zapewniającej bezpieczeństwo i elastyczność, które umożliwią firmom stawienie czoła wyzwaniom, ale i korzystanie z nadążających się okazji.

1: Zasypanie cyfrowej przepaści dzięki 5G i Wi-Fi 6

W krajach rozwijających się jedynie 35 proc. osób ma dostęp do sieci, w porównaniu z 80 proc. w zamożniejszych regionach. Nowe generacje technologii bezprzewodowych, w tym 5G i Wi-Fi 6, zniwelują tę lukę, poprawią przepustowość, szybkość i przyczynią się do zmniejszenia przestojów sieci. Zwiększą dostęp do niej wszędzie tam, gdzie zbudowanie infrastruktury przewodowej jest zbyt kosztowne.

Przyczyni się to do rozwoju szeregu obszarów, jak pracy zdalnej i nauki, teleporad medycznych i wszelkich segmentów rynku i rozwiązań opartych na wydajnej komunikacji czy wymianie danych online.

Według badań PwC uzyskanie dostępu do sieci przez tych, którzy go obecnie nie mają sprawiłoby, że do gospodarki światowej trafiłoby dodatkowe 6,7 bln dol.

2: Hybrydowa przyszłość pracy

Obecnie 83 proc. respondentów z Polski chce mieć możliwość decydowania o miejscu wykonywania obowiązków – według badania Cisco. Oczekują również możliwości samodzielnego zarządzania czasem pracy, nawet gdy biura będą otwarte.

Zmiany dotyczyć będą też pracy innej niż biurowa. Coraz więcej zadań będzie wykonywanych zdalnie. Np. w handlu przyspieszyło przejście do aktywności online. Na znaczeniu zyskują nowe wymagania: taka praca wymaga kompetencji administracyjnych, potrzebnych do obsługi zamówień, klientów czy zarządzania stanami magazynowymi lub dostawami.

W zakładach produkcyjnych czy przemyśle paliwowym konserwacja zapobiegawcza i predykcyjna stają się powszechną praktyką.

Przyszłość służby zdrowia także wykracza poza konsultacje online. Wizja operacji wykonywanych zdalnie może stać się rzeczywistością.

Tempo zmian w takich sektorach jak transport, przemysł czy rolnictwo nie będzie tak duże, ale długofalowy wpływ tych zmian na ekonomię prawdopodobnie będzie znaczący.

3: Aplikacje podstawą elastycznego i odpornego biznesu

We wczesnych miesiącach pandemii zmiany wymusiły na firmach zdolność do szybkiego przystosowywania się. Chmura okazała się kluczowym narzędziem, które to umożliwiało. Dla wielu firm była to jedyna droga do nabycia nowych zdolności, umożliwiających wyjście naprzeciw gwałtownie zmieniającym się wymaganiom klientów i pracowników.

Dziesięć miesięcy po wybuchu pandemii, aplikacje stanowiące rdzeń biznesu są w powszechnym użyciu. Pracownicy stali się mobilni bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, a obciążenia jakim poddawane są systemy IT nie mają precedensu.

Przyszłość, i to całkiem niedaleka, wymusi na zespołach IT jeszcze większą elastyczność. Korzystając z rozwiązań zapewniających wgląd w infrastrukturę IT, pozwoli im przejść od monitorowania wszystkiego, do kontroli jedynie kluczowych danych.

W miarę postępujących przemian wgląd i automatyzacja staną się podstawą dla przyszłego wzrostu, możliwości konkurowania i odporności na wyzwania w danej branży.

Według badania „Cisco 2021 CIO and IT Decision Makers Trends Pulse”, 68 proc. CIO i decydentów IT w Polsce pragnie lepiej niż dotychczas wykorzystywać w biznesie informacje pochodzące z analizy działania aplikacji.

4: Satysfakcja klienta coraz cenniejsza

Biznes musi nabyć zdolność szybkiego przekuwania ogromnej ilości informacji pochodzących z sieci w wiedzę, która będzie stanowiła podstawę dalszych działań. Dzięki temu firmy są w stanie nawiązać kontakt z klientem zanim pojawi się problem. Do tego celu niezbędne jest połączenie zaangażowania, inteligentnej personalizacji i doskonałych doświadczeń kupującego, który z czasem stanie się lojalny wobec marki.

Aplikacje mobilne umożliwiły firmom nawiązywanie kontaktu z użytkownikami w sposób, który był nie do pomyślenia jeszcze kilka lat temu. Większość procesów biznesowych również działa w oparciu o aplikacje. Najbardziej zaawansowane z nich pozwalają na nawiązanie spersonalizowanych relacji z klientem, a także umożliwiają natychmiastowe odpowiedzi na zapytania.

56 proc. CIO z Polski w badaniu „Cisco 2021 CIO and IT Decision Makers Trends Pulse” zgodziło się ze stwierdzeniem, że dobre doświadczenia klienta to coś więcej niż tylko jego satysfakcja – to coraz częściej przyjemność wynikająca z kontaktu z marką.

5: Cyberbezpieczeństwo bez haseł

Uwierzytelnianie z pomocą biometrii niebawem stanie się wszechobecne zarówno w biznesie, jak i wśród użytkowników prywatnych – uważa Cisco. Przedsiębiorstwa muszą rozpocząć przygotowania do tej zmiany. Niezbędne jest dostosowanie rozwiązań do wymogów nowych sposobów uwierzytelniania, które nie opierają się na haśle.

Upowszechnienie biometrii może ograniczyć ryzyko związane z tym, że cyberprzestępcy wykorzystują masowe przejście na pracę zdalną, kradnąc dane do logowania.

Jak wynika z raportu „2020 Cisco Duo Trusted Access”, 80 proc. służbowych urządzeń umożliwia logowanie za pomocą cech biometrycznych. Odsetek ten wzrósł o 12 proc. w ciągu 5 lat.

6: Przejście do IT jako usługi

Przedsiębiorstwa latami inwestowały w uniwersalne rozwiązania, co w praktyce oznaczało to potrzebę płacenia za funkcje, z których nigdy nie skorzystają. Model software as a service umożliwia organizacjom zakup tylko tych elementów usługi, na których najbardziej im zależy i rozbudowę zakresu świadczeń wraz z rozwojem firmy.

Zmiany w modelu konsumpcji usług IT będą postępować, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej z nich jest dostępne za pośrednictwem aplikacji działających w oparciu o infrastrukturę firmową lub chmurę.

Elastyczność i możliwość redukcji kosztów sprawiają, że powrót do starych modeli rozliczeń wydaje się niemożliwy – uważa Cisco.

Ponad 81 proc. polskich CIO uczestniczących w badaniu Cisco zgodziła się ze stwierdzeniem, że możliwość przewidywania jaka będzie skala wydatków IT i zarządzenie nimi, dzięki chmurze i elastycznym modelom konsumpcyjnym, jest ważna dla ich biznesu (a dla 40 proc. bardzo ważna).