Sprzedaż komputerów gamingowych w regionie EMEA wzrosła w III kw. 2019 r. o 2 proc., do 2,2 mln szt. – według IDC. Prognoza zakłada jeszcze lepszy IV kw. br. (wzrost o 4,1 proc. r/r), co przełoży się na dodatni bilans całego 2019 r. (+0,3 proc.). Do 2023 r. w regionie powinien utrzymać się średni wzrost sprzedaży komputerów dla graczy na poziomie 3,8 proc. co roku. Zwłaszcza notebooki będą miały coraz większe wzięcie.

Nieco inaczej wyglądała ostatnio sytuacja w Europie Środkowej i Wschodniej. Tutaj w III kw. br. odnotowano wyraźny dołek (-4,4 proc. r/r), ze względu na słaby popyt w segmencie konsumenckim, zapasy sprzętu w kilku krajach i wysoką bazę za III kw. 2018 r.

Jednak IV kw. br. zapowiada się lepiej. Z uwagi na promocje, takie jak "czarny piątek", i okres świąteczny prognozowany jest dodatni wynik w porównaniu do analogicznego okresu ub.r.

Dobre perspektywy dla gamingowych PC

IDC przewiduje, że w średnio- i długoterminowej perspektywie rosnąca świadomość konsumentów i coraz większa społeczność graczy będą miały pozytywny wpływ na rynek gamingowych PC. Będzie dostępna szeroka gama produktów, ponieważ sprzęt gamingowy jest interesujący dla dostawców ze względu na wyższe ceny i marże, a także częstsze cykle wymiany niż zwykłych modeli. Jednocześnie z powodu silniejszej konkurencji powinny spadać ceny.

Zdaniem analityka gry w chmurze nie wpłyną negatywnie na rynek gamingowych PC w krótkim i średnim terminie, czyli co najmniej kilku lat. Wynika to z tego, że w regionie taka rozrywka dopiero raczkuje i nie ma szerokiego grona zwolenników.

„Jest mało prawdopodobne, że w najbliższym czasie zobaczymy większą migrację graczy od tradycyjnego sprzętu do chmury” – uważa Jim Hall, starszy analityk.

Twierdzi nawet, że chmurowy gaming nie tylko nie zaszkodzi rynkowi sprzętu gamingowego, ale wręcz może pomóc we wzroście sprzedaży.

"Ze względu na niższą barierę wejścia dla nowych graczy, gry w chmurze mogłyby działać jako brama do gier konsolowych i komputerowych dla tych, którzy inaczej nie odkryliby swojej pasji do grania i chcą przenieść ją na wyższy poziom". – przekonuje analityk.

Prognoza dostaw komputerów dla graczy* w regionie EMEA w latach 2019 – 2023

Produkty Dostawy w 2019 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2019 r. Dostawy w 2023 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2023 r. Średni wzrost rok do roku w latach 2019 – 2023
Desktopy 2,985 35,40% 2,87 29,60% -1,00%
Notebooki 5,45 64,60% 6,936 70,70% 6,20%
W sumie 8,436 100,00% 9,806 100,00% 3,80%

*IDC jako komputery gamingowe klasyfikuje desktopy lub notebooki z procesorami graficznymi klasy premium lub o wysokiej wydajności. Są to produkty Nvidii i AMD średniej i wyższej klasy. Dane nie obejmują sprzętu dla profesjonalistów, wyposażonego w procesory graficzne takie jak Quadro i Radeon Pro.