W II kw. 2022 r. (I kw. finansowy 2022/23) Lenovo utrzymało sprzedaż na wysokim poziomie sprzed roku (blisko 17 mld dol., +0,2 proc. r/r). To nawet nieco więcej, niż oczekiwali analitycy oraz już dziewiąty z rzędu kwartał wzrostu przychodów w ujęciu rok do roku. Zysk netto poprawił się o 11 proc., do 516 mln dol.

Mimo wyhamowania dynamiki, szef koncernu jest optymistycznie nastawiony co do potencjału wzrostu firmy i branży w długim terminie.

Chociaż wyzwania zewnętrzne mogą utrzymywać się w krótkim okresie, trend cyfryzacji nadal przyspiesza, a hybrydowy model pracy pozostanie” – komentuje aktualną sytuację na rynku CEO Lenovo, Yang Yuanqing.

Wybrane dane finansowe Lenovo za II kw. 2022 r. (I kw. finansowy 2022/23)

PC: słabszy popyt i ograniczenia w dostawach

W II kw. br. biznes IDG (Intelligence Devices Group), obejmujący przede wszystkim komputery (blisko 80 proc. obrotu), pokazał sprzedaż niższą o ok. 3 proc. r/r, tj. blisko 400 mln dol. niż przed rokiem (14,3 mld dol.).

Zysk operacyjny IDG utrzymał się na poziomie z ub.r. (1,1 mld dol.), co oznacza 7,5 proc. marży. To m.in. zasługa wzrostu przychodów ze sprzedaży modeli premium (+8 proc. r/r). Rozwiązania do współpracy były na wysokim dwucyfrowym plusie.

Jak komentuje dyrektor finansowy Wai Ming Wong sprzedaż komputerów spadła z powodu „słabego popytu na komputery konsumenckie i ograniczeń w łańcuchu dostaw spowodowanym przez Covid”.

Zanosi się na globalny dołek na rynku PC

CEO Yang Yuanqing ocenia według Reutera, że na całym globalnym rynku komputerów w 2022 r. dostawy spadną o ok. 10 proc. wobec 2021 r, do 300 – 310 mln szt. (z ok. 340 mln szt. w 2021 r.).

Serwery i storage nie zwalniają

Nie spowolnił natomiast biznes infrastrukturalny. Grupa ISG (Infrastructure Solutions Group), obejmująca m.in. serwery, storage, zwiększyła sprzedaż o 14 proc., do 2,1 mld dol. Zysk operacyjny wyniósł 11 mln dol., co oznacza skromne 0,5 proc. marży, ale i tak wynik dopiero trzeci kwartał jest na plusie po latach na stracie.

Według Lenovo rekordowe obroty i wzrost wyższy niż na rynku, osiągnięto na sprzedaży do CSP, jak i na serwerach i storage’u. Na infrastrukturze brzegowej poprawa wyniosła 92 proc. r/r.

Do 2025 r. Lenovo przewiduje dwucyfrowy wzrost obrotów (co roku) na serwerach.

Usługi zarządzane coraz bardziej w cenie

Solutions & Services Group zwiększyła sprzedaż o 23 proc., do 1,46 mld dol., a zysk operacyjny o 25 proc., do 329 mln dol. (co oznacza 22,6 proc. marży). Dział ten obejmuje m.in. usługi wsparcia, zarządzane i projektowe. Największy skok przychodów odnotowano na usługach zarządzanych (+73 proc.).

Według Lenovo w biznesie SSG zapotrzebowanie na usługi napędza hybrydowy model pracy, a cyfrowe miejsce pracy generuje popyt na model as-a-service. Widać też spore zainteresowanie klientów rozwiązaniami branżowymi.

Dobrze radził sobie również biznes smartfonów Lenovo (MBG). W sytuacji, gdy cały globalny rynek poszedł w dół, Lenovo osiągnęło w tym segmencie obroty o 21 proc. wyższe niż przed rokiem (2,2 mld dol.).

Udział przychodów z działalności niezwiązanej z komputerami osiągnął 37 proc. Dywersyfikacja biznesu i rozwój biznesów spoza PC to jeden ze strategicznych celów Lenovo.