W pierwszej połowie 2021 r. sprzedaż detaliczna na światowym rynku IT była wyższa o 27 proc. w ujęciu rok do roku i wyniosła niemal 63,9 mld dol. (nie wliczając w to Ameryki Północnej) – według GfK.

Praca i nauka zdalna nadal generowały dwucyfrowe wzrosty w sprzedaży urządzeń i akcesoriów IT. Analitycy oczekują kontynuacji tego trendu w drugiej połowie roku.

„Przeszkodą dla dalszych wzrostów, szczególnie w regionach o niższej sile nabywczej, mogą okazać się drożejące surowce oraz niedobory komponentów, prowadzące do znacznie wyższych cen komputerów i akcesoriów” – mówi Sohjin Baek, ekspert GfK ds. światowego rynku sprzętu IT.

W Europie (łącznie z WNP) sprzedaż komputerów przenośnych w pierwszej połowie 2021 r. wzrosła o 17 proc.

Laptopy, AiO, monitory na dużym plusie

W sumie światowy rynek przenośnych PC zwiększył się o 23 proc. w pierwszym półroczu br., do wartości 30,5 mld dol. – podaje GfK.

Sprzedaż komputerów AiO odnotowała 26-proc. wzrost obrotów, do 7 mld dol., podczas gdy w tym samym okresie ub.r. był 9,5-proc. spadek.

Monitory do PC były na największym plusie wśród tych urządzeń (37 proc.), generując 4,3 mld dol. przychodów.

Cykl wymiany laptopów nie został zakłócony
Według badania GfK Consumer Insights Engine 26 proc. zakupów komputerów przenośnych w I kw. 2021 r. było spowodowanych wymianą nadal działającego urządzenia na nowe. Odsetek ten okazał się o 5 p.p. wyższy niż przed rokiem. Obserwowana tendencja w ocenie analityków wskazuje na niezakłócony cykl wymiany komputerów przenośnych, pomimo niedawnego spadku ich podaży i wzrostu ich cen.

Pandemia zwiększyła sprzedaż klawiatur, myszy i słuchawek

Wraz z poszukiwaniem przez konsumentów urządzeń do pracy hybrydowej lub nauki, gwałtownie rósł popyt na klawiatury (+26 proc. r/r wartościowo), myszy (+23 proc.) i słuchawki (+38 proc.).

W sumie sprzedaż klawiatur, myszy i zestawów słuchawkowych, zarówno do gier, jak i do użytku biurowego, osiągnęła w pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. wartość 2,8 mld dol.

Konsumenci szczególnie poszukiwali urządzeń z bluetooth. Już za 32 proc. przychodów z klawiatur innych niż gamingowe odpowiadały takie modele w I poł. br.

Gracze potrzebują akcesoriów

Wzrost popularności gamingu nie pozostał bez wpływu na sprzedaż klawiatur i myszy.

Sprzedaż klawiatur do gier poprawiła się o 30 proc. w I poł. 2021 r., osiągając wartość 425 mln dol., co stanowiło 45 proc. światowych przychodów z klawiatur PC.

Bezprzewodowe klawiatury do gier podniosły swój udział w przychodach z 4 do 10 proc., a mniejsze akcesoria, takie jak tenkeyless lub te, o wielkości 60 proc. standardowej klawiatury, również zwiększyły swój udział w rynku.

Na rynku myszy komputerowych urządzenia dla graczy odpowiadają już za blisko połowę (47 proc.) przychodów w br. Wzrost sprzedaży był 251-procentowy, powodowany zarówno przez przewodowe, jak i bezprzewodowe myszy do gier.

Sprzedaż oburęcznych obudów, wygodnych zarówno dla użytkowników lewo- jak i praworęcznych, zwiększyła się o 73 proc.

Pandemia punktem zwrotnym dla tabletów

W I poł. 2021 r. światowa sprzedaż tabletów osiągnęła solidny wzrost o 35 proc. oraz wartość 11 mld dol.

Zapotrzebowanie na tablety spadało od lat, ale pandemia okazała się punktem zwrotnym dla tych urządzeń. Jako alternatywa dla komputerów częściowo przejęły one niezaspokojony popyt na laptopy, wywołany niewystarczającą podażą.

Chcą dużego ekranu

Sprzedaż dużych tabletów (9-calowych i większych) odnotowała wzrost o 45 proc., z kolei w przypadku sprzętu z mniejszymi ekranami był 16-proc. spadek.

Więcej kupowano tabletów tylko z Wi-Fi niż modeli z kartą. Wzrosty wyniosły odpowiednio 49 i 5 proc. r/r.