Niedostatek kart graficznych i duży popyt sprawił, że przychody dostawców znacznie poszły w górę. W III kw. 2021 r. wartość sprzedaży kart osiągnęła 13,7 mld dol., co oznacza dwukrotny wzrost wobec III kw. 2020 r. – według Jon Peddie Research.

W ujęciu ilościowym wzrost w III kw. 2021 r. wyniósł 25,7 proc. rok do roku (12,7 mln szt.), czyli za dwukrotnie większą wartość sprzedaży w br. odpowiadają głównie rosnące ceny.

W III kw. 2021 r. dostarczono także wyraźnie więcej kart – o ok. 1,2 mln szt. – niż w II kw. 2021 r. (+10,9 proc.). To jednak wynik poniżej średniej dziesięcioletniej, wynoszącej +17,1 proc. (III kw. vs. II kw.), co wskazuje na niedostateczną dostępność produktów.

W 2021 r. w ciągu 3 kwartałów światowy rynek wchłonął 37 mln kart graficznych. W całym roku z pewnością zostanie więc pobity wynik z 2020 r. (42 mln szt.).

„Widzimy pozytywne sygnały dla branży”

Coraz wyższe przychody zdaniem analityków są związane w dużej mierze z gamingiem: z rozwojem e-sportu i rosnącą popularnością gier na PC. AMD i Nvidia odnotowują rekordowe przychody w segmencie gier w ciągu ostatnich kwartałów – twierdzi Jon Peddie Research.

Także dostawy stacji roboczych osiągnęły kolejny rekord ilościowy w III kw. 2021 r., a taki sprzęt jest wyposażany w zewnętrzne karty graficzne.

Ponadto producenci sprzętu OEM, ale też VAR, gromadzą zapasy kart w związku z zakłóceniami w łańcuchu dostaw.

„Biorąc pod uwagę te trendy i wejście Intela na rynek kart graficznych, widzimy pozytywne sygnały dla branży” – stwierdza Jon Peddie Research.

Ciekawie wypada porównanie dostaw komputerów stacjonarnych i kart graficznych. O ile rynek wchłonął 13 mln PC w III kw. 2021 r., to kart graficznych ponad 24 mln szt. Tym samym jedynie ok. 11 mln szt. trafiło do dystrybucji, farm kryptowalut, do serwerów albo powiększyło zapasy producentów OEM i VAR-ów.

Dwaj dostawcy platform graficznych utrzymują od roku zbliżony udział w rynku. AMD w III kw. 2021 r. odnotowało dwucyfrowy wzrost zarówno rok do roku (+20,8 proc.), jak i kwartał do kwartału (+17,7 proc.).

W przypadku Nvidii poprawa rok do roku sięgnęła 27,1 proc., a kwartał do kwartału 9,3 proc.

Intel: debiut z niewiadomą w 2022 r.

Branża nadal czeka na wejście Intela na rynek kart graficznych, który tym samym stanie się trzecim graczem, obok AMD i Nvidii.

„Intel jest gotowy do wejścia na rynek w 2022 r. Nie wiadomo, czy firma będzie sprzedawać karty, tak jak AMD i Nvidia, czy tylko oferować czipy” – zauważa prezes JPR, Jon Peddie.

„Intel wchodzi na rynek w szczytowym momencie i może być zaskoczony, gdy wpływ Covid i kopania kryptowalut opadnie” – stwierdza szef firmy analitycznej. Zauważa też, że niewiadomą pozostaje również, jaki udział w rynku koncern może osiągnąć.