Użytkownicy porównywarki oceniali m.in. jakość obsługi klienta, dostawę towaru (np. czy terminowa), komunikację ze sklepem (np. czy odpowiadano na maile), dostępność prezentowanych produktów oraz procent kupujących polecających innym dany sklep. W najwyżej punktowanych kategoriach można było uzyskać do 10 pkt. Ranking ułożono na podstawie 140 tys. ankiet wypełnionych przez kupujących w placówkach objętych programem Zaufane Opinie Ceneo od stycznia do września 2011 roku.

W kategorii „Świat komputerów i gier” (sklepy komputerowe i z grami) klienci najwyżej ocenili 3kropki.pl (47 punktów), które w ub. roku zajęły trzecie miejsce. Drugi był X-KOM.pl (43 punkty), a trzeci Saturion.pl (43 pkt). Przy takiej samej liczbie punktów o kolejności decydował procent użytkowników polecających dany sklep.
Kolejne miejsca zajęły: elektronicznyswiat.pl, proline.pl, komputronik.pl (39 pkt), morele.net, net-s.pl, mixmedia.pl i pixmania.pl.

Zwycięzcą w kategorii elektronika użytkowa (RTV, AGD, foto, telefony) został Redcoon.pl (49 pkt). Drugie miejsce przypadło sklepowi Awa24.pl (48 pkt), a trzeci był Agd-max24.pl (46). Na dalszych pozycjach uplasowały się: megamarket.com.pl, media-joker.pl, FabrykaAGD.com.pl, 2bis.pl, hurt.com.pl, eukasa.pl i torres.pl.

Ankietę rozesłano do klientów, którzy złożyli zamówienie. Zgodnie z wynikami badania oferty oznaczone w wyszukiwarce znaczkiem Zaufanych Opinii są wybierane o 20 proc. częściej niż pozostałe.

Raport Ceneo prezentuje także analizy badań przeprowadzonych przez IMAS International wśród polskich internautów, dotyczących zaufania w e-handlu. O bariery w e-commerce zapytano z kolei ponad 400 sprzedawców. Celem badań było ustalenie, jak zmienia się podejście użytkowników do zakupów online.

Z zebranych danych wynika, że prawie 93 proc. internautów przynajmniej raz zrobiło zakupy w sieci. Ponad 41 proc. nabyło komputery online. To piąta pozycja w rankingu produktów. Dla porównania odzież, obuwie i dodatki (nr 1 na liście) choć raz kupiło w Internecie ponad 64 proc. respondentów.

Ankietowani klienci stwierdzili, że chętnie powracają do tego samego sklepu przede wszystkim ze względu na atrakcyjne ceny (81,6 proc.) i szybką realizację zamówienia (70,7 proc.). Ponad 85 proc. uważa zakupy w Internecie za bezpieczne, natomiast 18 proc. przyznało, że zostało oszukanych (najczęściej chodziło o niezgodność produktu z opisem).

Pełny raport jest dostępny pod adresem http://ranking.ceneo.pl/doc/zaufanie_jako_podstawa_rozwoju_w_handlu_internetowym.pdf.

Ze szczegółową punktacją rankingu e-sklepów można zapoznać się na stronie: http://ranking.ceneo.pl/wp-content/uploads/wyniki-rankingu-CENEOpl.pdf.