Zmiany zapowiedziane w programie partnerskim Microsoftu budzą emocje resellerów i integratorów. Australijski partner firmy wystosował petycję z protestem.

„Nadchodzące zmiany w programie Microsoft Partner Network w październiku 2022 r. to kolejna próba wyeliminowania przez Microsoft swoich lojalnych 400 000 partnerów na całym świecie” – stwierdzono, apelując o dołączanie do protestu. Jak dotąd zebrano ponad 500 podpisów.

Według zapowiedzi koncernu program Microsoft Partner Network zostanie przekształcony w Microsoft Cloud Partner Program. Jak utrzymują autorzy petycji, na nowych zasadach skorzysta ich zdaniem koncern, ale nie partnerzy.

Protestujący: zbyt duży nacisk na nową sprzedaż

Otóż według informacji załączonej do petycji partnerzy Microsoftu w kryterium „partner capability score” mają uzyskać co najmniej 70 na 100 pkt., co – jak stwierdzają protestujący – dla większości partnerów będzie niemożliwe do osiągnięcia z uwagi na nacisk na nową sprzedaż. „Wygląda na to, że nie ma nagrody za lojalność” – napisano. Wynik poniżej 70 pkt ma pozbawić korzyści partnerskich.

Obawa o omijanie kanału partnerskiego

Autor petycji, który nie ujawnia swojej tożsamości (występuje pod imieniem George), twierdzi dla CRN USA iż obawia się, że Microsoft zachęci klientów do bezpośredniej współpracy, utrzymując partnerów z wyższymi cenami i mniej korzystnymi ofertami.

George ocenia, że nowe zasady nie wynagradzają odpowiednio powracającej sprzedaży lub poszerzenia współpracy z aktualnym klientem. Uważa też, że nowy system punktacji nie doceni nowej sprzedaży małej firmy, która ma mniej niż 10 stanowisk.

To „lekceważenie zaufania”

„Jestem zły gdy myślę o tym, co Microsoft robi swoim partnerom, a wszystko to pod pozorem, że nam pomagają” – twierdzi z kolei jeden z amerykańskich partnerów, który podpisał petycję. „Zmiany wprowadzane przez Microsoft są rażącym lekceważeniem zaufania, jakim firmy go obdarzyły” – oburza się integrator.

Ten sam „George” w 2019 r. zawiesił w sieci petycję przeciwko zmianom w IUR (internal use rights). Wówczas zebrał ponad 6 tys. podpisów.

Niedawno Microsoft wdrożył New Commerce Experience, podnosząc ceny usług Microsoft 365 i Office 365, wprowadzając też 20 proc. opłatę za miesięczne zobowiązania, co ma zachęcać klientów do wyboru dłuższych okresów zobowiązań. Także te pomysły wzbudziły protesty wśród partnerów. Wskazywano, że zwiększa ryzyko partnera, gdy klient w trakcie umowy np. zwinie działalność i przestanie płacić za usługi Microsoftu. Uwzględniono głos partnerów, wydłużając z 72 godz. do 7 dni czas na anulowanie lub zmianę planów subskrypcyjnych klientów.

Szef kanału partnerskiego: korzyści dla partnerów pozostaną

Zupełnie inaczej niż partnerzy, krytykujący zmiany, przedstawia sprawę Rodney Clark, szef kanału partnerskiego Microsoftu.

Zapewnia, że korzyści dla partnerów „pozostaną nienaruszone”, a nowe produkty wprowadzane w ramach zmian pomogą partnerom rozwinąć biznes.

„W ramach tej inwestycji wprowadzamy nowe produkty chmurowe, dzięki czemu nasi partnerzy mają więcej użytkowników korzystających z subskrypcji w chmurze. Naszym partnerom zapewniamy większą elastyczność w wykorzystywaniu środków na korzystanie z platformy Azure” – zapewnia wiceprezes.

Jak dodaje, partnerzy mają do ok. 18 miesięcy, aby zdecydować, czy chcą być częścią Microsoft Cloud Partner Program i brać udział w korzyściach.

Microsoft: nowy program jest dla wszystkich

Microsoft przekonuje, że nowy program jest przeznaczony dla wszystkich partnerów firmy, niezależnie od tego, czy tworzą i sprzedają usługi, oprogramowanie czy urządzenia.

Program Microsoft Cloud będzie koncentrował się na sześciu obszarach rozwiązań dostosowanych do sposobu, w jaki Microsoft dociera do rynku.

Dane i sztuczna inteligencja (Azure)
Infrastruktura (Azure)
Innowacje cyfrowe i aplikacji (Azure)
Aplikacje biznesowe
Nowoczesna praca
Bezpieczeństwo

Jak zapewnia Microsoft, zmiany są wprowadzane, aby pomóc partnerom odnieść sukces. „Nasze ciągłe inwestycje w partnerów mają na celu rozszerzenie twoich możliwości w celu tworzenia wartości na rynku, nawiązywania kontaktów z klientami i zdobywania nowych klientów. Wspólnie zwiększymy naszą zdolność do dostarczania innowacyjnych, zorientowanych na klienta i godnych zaufania rozwiązań” – zapowiada firma.