Branża IT nie radzi sobie z wdrażaniem zmian
Tylko 23 proc. zmian w firmach IT w roku pandemii zakończyło się sukcesem. Eksperci radzą, jak to poprawić.
Najczęstsze zadania w firmach IT to zmiana struktury organizacyjnej, doskonalenie procesów i redukcja kosztów.
W czasie pandemii firmy podjęły wiele transformacji, które były odkładane lub wcale ich nie planowano – wynika z VI Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą.
Jednak według raportu tylko 30 proc. podjętych zadań zakończyło się pełnym sukcesem.
Jeszcze słabiej było w branży IT, gdzie tylko 23 proc. wdrażanych zmian w pełni osiągnęło zakładane cele, a poziom zadowalający – mniej niż połowa z nich.
Najlepiej radziła sobie bankowość i usługi finansowe (pełny sukces w 38 proc.).
Home office celem numer 1
Najczęściej celem zmian w firmach było przejście na pracę zdalną (40 proc.). Spora grupa respondentów, bo 34 proc., deklarowała tutaj całkowite powodzenie.
Kolejne miejsca na liście zadań zajmują: przekształcenia struktury organizacyjnej i redukcja kosztów.
Dopiero na 4 pozycji pojawiały się popularne wcześniej zmiany kultury organizacyjnej, strategii i doskonalenia procesów (30 proc. projektów).
Zdolność firmy do skutecznego wdrażania zmian w okresie pandemii okazała się jedną z najważniejszych kompetencji zapewniających sukces – mówi Krzysztof Safin, dyrektor Centrum Biznesu Rodzinnego w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu.
30 proc. sukcesów w zmianach IT
Część przemian w firmach była realizowana przez sektor IT lub we współpracy z nim.
Respondenci opisali 42 obszary, które dotyczyły zmiany oprogramowania lub systemu IT. Spośród nich 31 proc. zakończyło się pełną realizacją zamierzeń.
Ponadto 45 przeobrażeń dotyczyło transformacji cyfrowej, z tego według badania 31 proc. przedsięwzięć sfinalizowano z całkowitym sukcesem.
Menedżerowie nie chcieli dzielić się władzą
W sytuacji pandemii, która mogła zagrozić firmom, menedżerowie brali na siebie odpowiedzialność za wdrażane zmiany.
Prawie 30 proc. przekształceń było kierowanych przez zarząd, ponad 20 proc. – przez zespół projektowy złożony z menedżerów, a kolejne 17 proc. jednoosobowo przez zarządzającego przedsiębiorstwem.
Ponad 70 proc. modyfikacji było kierowanych przez zespół, ale tylko co piąta z nich przez zespół projektowy złożony z menedżerów i pracowników.
Przejęcie odpowiedzialności przez menedżerów nie przełożyło się jednak na efektywność działań.
Zespoły kierujące zmianą złożone z menedżerów i pracowników były najskuteczniejsze we wdrażaniu modyfikacji – mówi Jarosław Rubin, partner Szkoły Zarządzania Zmianą.
Według niego efektywność takich zespołów była co najmniej o 20 p.p. wyższa niż innych, jednak liczba zadań kierowanych przez zespoły obejmujące pracowników nie wzrosła wobec poprzedniego roku.
W IT to zarządy wolą decydować
W branży IT aż 30 proc. zmian było prowadzonych przez zarząd. Najskuteczniejsze – jak wynika z badania – zespoły mieszane złożone z menedżerów i pracowników były wykorzystywane równie często.
W rezultacie tylko 22 proc. zmian zarządzanych wyłącznie przez zarządy zostało ocenionych jako pełen sukces (co jest wynikiem gorszym niż 30 proc. dla całego badania).
Natomiast zespoły projektowe złożone z menedżerów i pracowników w sektorze IT miały aż w 43 proc. przypadków osiągnęły całkowite powodzenie.
Najczęściej wdrażane zmiany w IT
W branży IT 6 proc. wszystkich zmian miało ustalony termin, a w 53 proc. przypadków budżet.
Najczęściej realizowane zadania:
„Zmiana struktury organizacyjnej (w tym zmiany obsady stanowisk)”
„Reinżyniering lub doskonalenie procesów”
„Redukcja kosztów”
„Zmiana kultury organizacyjnej”
„Zmiana oprogramowania lub systemu IT”.
Jak zmieniać, to zwinnie
Najczęściej wykorzystywano metodyki zwinne, a potem klasyczne podejście projektowe (kaskadowe).
Trzy główne metody angażowania pracowników to „wyrażenie swojej opinii (przekazywania informacji zwrotnej dotyczącej wdrożenia)”, „wsparcie w postaci coachingu lub mentoringu” oraz „uczestnictwo w spotkaniu inicjującym wdrożenie – kick off meeting”.
Komunikacja w jedną stronę
W zakresie stosowanych narzędzi komunikacji najczęściej w branży IT wykorzystywano „maile z informacjami o postępach projektu”, „intranet” oraz „spotkanie informacyjne dla wszystkich pracowników organizacji”.
Warto się zastanowić, czy metody te zapewniały otwartą i dwukierunkową komunikację w trakcie zmian – zauważa raport.
Jak branża IT może się poprawić
Aby podnieść efektywność wdrażania zmian sektorze IT, warto doskonalić kompetencje i wspierać się ekspertami zewnętrznymi – radzą eksperci.
Warto też zaangażować w procesy przekształceń pracowników.
„Współtworzenie wizji oraz wypracowanie wariantów działań w ramach projektu to najskuteczniejsze formy angażowania pracowników. Z odpowiedzi respondentów wynika, że gdy pracownicy nie mieli wpływu na podejmowane decyzje to skuteczność wdrażania zmiany była na poziomie o 9 p.p. niższa niż w pozostałej grupie” – zauważa Wiesław Grabowski, partner Szkoły Zarządzania Zmianą.
Jak skutecznie przeprowadzić zmianę w firmie
• Zadbaj o kompetencje osób wdrażających zmiany.
• Zatrudniaj ekspertów zewnętrznych.
• Nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę – poprzedzaj wdrożenie pilotem.
• W tak zmiennym świecie, nie przywiązuj się do planu.
• Zadbaj o otwartą i dwukierunkową komunikację.
Raport powstał na bazie VI Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą, przeprowadzonego w listopadzie i grudniu 2020 r. przez Szkołę Zarządzania Zmianą. W badaniu wzięło udział 251 przedstawicieli firm i instytucji z różnych branż.
Podobne aktualności
Małe firmy IT w Polsce zwolniły 26 proc. pracowników w ub.r.
W 2024 r. 61 proc. badanych przedsiębiorstw z branży planuje zatrudniać, a 72 proc. przyzna podwyżki.
264 mln zł długów firm IT w Polsce
Zadłużenie branży wzrosło o jedną trzecią w ciągu 2 lat. Jeszcze więcej, bo prawie 400 mln zł firmy IT muszą odzyskać od swoich klientów.
Ponad 50 proc. firm nie zamierza dłużej wstrzymywać projektów IT
Trendy takie jak digitalizacja i AI są kluczowe w realizacjach. Chmura i cyberbezpieczeństwo mają mniejsze znaczenie – według badania.