Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji postuluje podjęcie działań, które pomogą firmom z sektora ICT, a jednocześnie ograniczą negatywne skutki pandemii dla całej gospodarki.

Zauważa, że sektor teleinformatyczny znalazł się w centrum problemów związanych z koronawirusem.

"Firmy teleinformatyczne są narażone podwójnie: cierpią z powodu gwałtownego spadku przychodów oraz muszą podejmować kosztowne działania, żeby umożliwić funkcjonowanie przedsiębiorstw z innych branż." – zauważa PIIT.

"Tak jak służby medyczne chronią nas przed kryzysem zdrowotnym, tak sektor telekomunikacyjny jest linią obrony przed powodowanym przez wirusa kryzysem gospodarczym i kryzysem społecznym. Oferując łączność, Internet i zdalny dostęp do zasobów, stanowi szczepionkę przeciw rozprzestrzenianiu się bezrobocia i spadkowi PKB" – twierdzi PIIT.

Organizacja branżowa przedstawiła postulaty branżowe i swoje stanowisko premierowi, ministrom rozwoju, cyfryzacji, finansów oraz prezesowi UKE.

PIIT postuluje m.in.:

– ochronę płynności finansowej, w tym wprowadzenie mechanizmu, który umożliwi odliczenie od opłat administracyjnych

– zawieranie porozumień z przedstawicielami administracji czy regulatorów dotyczące dodatkowych, niestandardowych działań w trakcie epidemii, w zamian za zmniejszenie bądź ograniczenie obowiązków czy zobowiązań przedsiębiorców, zwłaszcza tych, które wpływałyby na kondycję finansową firm.  

– wsparcie dla małych firm usługowych z branży ICT, jak przyspieszona ścieżka uzyskania pożyczki w celu zachowania płynności

– usprawnienie procesu zawierania umów i świadczenia usług

– utworzenie Funduszu Inwestycji Publicznych na cyfryzację i uznanie jej za podstawowy warunek w realizowanych projektach inwestycyjnych

– dodatkowe finansowanie cyfryzacji systemu opieki zdrowotnej, w tym stworzenie długofalowego programu dofinansowań na zakup produktów i usług z zakresu telemedycyny

– niezwłoczne działania w celu odmrożenia rynku zamówień publicznych, który niemal zamarł z powodu pandemii, w tym przyspieszenie elektronizacji postępowań jak i możliwość uzyskania zdalnie certyfikatu kwalifikowanego podpisu

– wsparcie dotyczące utrzymania miejsc pracy w postaci dopłat do 50 proc. minimalnego wynagrodzenia dla zatrudnionych- wsparcie chmury dla administracji publicznej, w tym określenie warunków korzystania z usług przez organy administracji i jej pracowników oraz działania mające na celu wzmocnienie organów publicznych dzięki narzędziom chmury obliczeniowej

– zmiany legislacyjne, jak przesunięcie o przynajmniej 6 miesięcy terminu przyjęcia ustawy Prawo komunikacji elektronicznej oraz co najmniej 6 miesięcy na jej wdrożenie

– zrównanie odręcznego podpisu utrwalonego elektronicznie z podpisem własnoręcznym na papierze, a w związku z pracą zdalną przesyłanie korespondencji urzędowej e-mailem do wskazanych przez przedsiębiorców osób kontaktowych

– zwiększenie możliwości sieci, ponieważ znaczny wzrost ruchu może powodować problemy z przepustowością

"Dalsze przechodzenie funkcjonowania firm do sfery cyfrowej będzie mocno utrudnione lub nawet niemożliwe z przyczyn technicznych" – zauważa PIIT.
 
– wprowadzenie przepisu umożliwiającego wejście do nieruchomości, gdzie znajdują się istotne elementy infrastruktury telekomunikacyjnej w celu serwisu lub naprawy

– uruchomienie programu pilnej rozbudowy infrastruktury telekomunikacyjnej i przeznaczenie odpowiednich środków finansowych na zwiększenie przepustowości i pojemności sieci oraz działania w celu przyspieszenia procesu inwestycyjnego

– przyspieszenie uruchomienia wprowadzonego do ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych Funduszu Szerokopasmowego oraz jego ewentualne dokapitalizowanie

 – umożliwienie szybszego oferowania klientom szerszego zakresu usług (obecnie niezbędne 30-dniowe wyprzedzenie)

– wydłużenia okresu rozpatrywania reklamacji z 30 do 60 dni w czasie trwania epidemii.

 

Szczegółowe postulaty PIIT zawiera stanowisko organizacji ws. działań antykryzysowych.