Brak umiejętności technologicznych (27 proc.), opór przed zmianą funkcjonowania organizacji (26 proc.) i brak przejrzystej strategii cyfryzacji (23 proc.) to główne problemy, które powstrzymują europejskie firmy przed digitalizacją ich biznesu – wynika z badania Fellowmind w 6 krajach (Holandia, Niemcy, Szwecja, Polska, Dania i Finlandia).

Wolą szkolić niż rekrutować

Aż 86 proc. respondentów z Polski przyznaje, że Covid-19 wzmocnił trend na cyfrową transformację (ciekawe, że w Holandii jedynie 30 proc.).

Najczęściej sposobem na przyspieszenie digitalizacji w większych organizacjach (ponad 1000 pracowników) jest inwestowanie w zespół.

Polskie firmy najchętniej stawiają na wewnętrzne szkolenia i inspirowanie pracowników (40 proc. wskazań). Wyraźnie mniejszą popularnością cieszy się zatrudnianie specjalistów (24 proc.).

Prawdopodobnie dysproporcja wynika z chęci utrzymania ciągłości biznesu, a także braku poszukiwanych kompetencji na rynku i utrudnionych procesów rekrutacyjnych” – uważa Daniel Olejniczak, Fellowmind Poland.

Wciąż niewiele AI w polskich firmach, ale deklarują inwestycje

Z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w Polsce korzysta 31 proc. organizacji. To mniej, niż średnia (46 proc.) z 6 badanych krajów. Średnia z robotyki dla wszystkich lokalizacji to 43 proc.

Blisko 40 proc. firm w Polsce jeszcze nie wdrożyło AI, ale ma to w planach. Co istotne, ponad trzy czwarte deklaruje, że inwestycja nastąpi w ciągu 2 lat.

Mali nie widzą korzyści z AI i robotyki

Sztuczna inteligencja i robotyka są bardziej rozpowszechnione wśród największych organizacji, głównie ze względu na duże budżety.

Ponad połowa respondentów z mniejszych firm (2-50 pracowników) nie korzysta z rozwiązań AI (52 proc.) czy robotyki (59 proc.). Najczęściej rezygnują z wdrażania tego rodzaju innowacji, ponieważ nie dostrzegają związanych z tym korzyści.

AI i robotyka są również wyjątkowo popularne w sektorze finansowym – 76 proc. pytanych z tej branży korzysta z narzędzi na bazie sztucznej inteligencji, aby poprawić komunikację z klientami lub swoje usługi. Niewiele mniej (70 proc.) deklaruje wspieranie procesów biznesowych robotyką.

Natomiast średnia dla reszty branż, zarówno w przypadku AI, jak i robotyki, nie przekracza 50 proc.

—-

Badanie „The People & Technology Report 2022” zrealizowała agencja badawcza Markteffect wśród ponad 3 tys. managerów i specjalistów IT z 6 krajów (Holandia, Niemcy, Szwecja, Polska, Dania i Finlandia).