Średnia prędkość Internetu w Polsce to 144,10 Mb/s – wynika z danych Speedtest.net. Daje nam to 30. miejsce w światowym rankingu.

Gdyby chodziło wyłącznie o gospodarstwa domowe, byłby to wynik zadowalający, ale gdy weźmiemy pod uwagę również biznes, nie wygląda to dobrze. Tylko 43 proc. polskich firm korzysta z przepustowości powyżej 100 Mb/s – według GUS. To poważna bariera w cyfryzacji.

Dodatkowo tylko 19 proc. z tych firm dysponuje łączem szybszym niż 500 Mb/s, a 9 proc. – co najmniej 1 Gb/s.

Dla porównania średnia przepustowość Internetu w Monako, który jest liderem zestawienia, to 256,70 Mb/s. Polska wypada jednak lepiej niż Czesi (84 Mb/s), Słowacy (101 Mb/s), a nawet Niemcy (126 Mb/s). 

Bez szybkiej sieci nie ruszą z kopyta projekty cloud czy IoT

Według EY w czasie pandemii 57 proc. polskich firm przyspieszyło transformację cyfrową. Mimo to dalej poważną przeszkodą w digitalizacji jest ograniczony dostęp do szybkiego Internetu.

„Brak dostępu do szybkiej sieci utrudnia cyfryzację, bo zaawansowane usługi IT wymagają przetwarzania danych w czasie rzeczywistym i dużej przepustowości. Przykładem może być SD-WAN, dostęp do chmur obliczeniowych, czy też transmisje danych dla internetu rzeczy albo big data” — komentuje Zbigniew Szostak, dyrektor działu produktów i rozwiązań z Grupy 3S.

Dodaje, że choć z usług chmurowych korzysta dziś 4-krotnie więcej firm niż w 2014 r., to wciąż znajdujemy się statystycznie poniżej średniej unijnej. Do liderów takich jak kraje skandynawskie dzieli nas przepaść.

24 proc. polskich firm w chmurze

Jak wynika z danych Eurostatu, jeśli chodzi o poziom adopcji chmury, to w Polsce wynosi on 24 proc., podczas gdy średnia unijna 36 proc., a w krajach skandynawskich nawet 70 proc.

Dobra wiadomość jest taka, że w ostatnich latach dostęp do infrastruktury światłowodowej w Polsce znacząco się poprawił, a nasz rynek jest wśród trzech krajów w Europie z największymi prognozowanymi inwestycjami w sieć światłowodową do lokalizacji użytkownika końcowego (FTTP – Fibre to the Premises) – wskazuje raport DLA Piper. Będzie to miało również wpływ na tempo cyfryzacji biznesu.

Na koniec 2019 r. długość sieci optycznej w Polsce wyniosła 379 tys. km.  Danych za 2020 r. jeszcze nie podano.

Nie korzystają, bo nie potrzebują?

Co istotne, cena Internetu w Polsce jest jedną z najniższych na świecie (według raportu Surfshark 4. miejsce na 85 badanych państw), więc koszty raczej nie są barierą dla przedsiębiorstw.

Wiele wskazuje na to, że firmy nie korzystają z szybciej sieci, bo… nie mają takiej potrzeby.

Potwierdzają to dane GUS – aż 76 proc. firm jest zadowolona ze swojego łącza internetowego, w tym wśród dużych przedsiębiorstw 93 proc., a małych 76 proc.  

„To pochodna tego, że przedsiębiorcy korzystali dotychczas z mało zaawansowanych usług niewymagających większych przepustowości. Obecnie sytuacja zaczyna się zmieniać, gdyż mamy do czynienia z przyśpieszeniem cyfryzacji. Dobra wiadomość jest taka, że nasza infrastruktura jest stosunkowo młoda i nowoczesna, zdolna obsłużyć zwiększone potrzeby, chociażby pracę zdalną, jak również gotowa na przyszłe nowości technologiczne” — zwraca uwagę Zbigniew Szostak z Grupy 3S.