Blisko 30 proc. specjalistów jest wypalonych zawodowo
Ponad 40 proc. chce z tego powodu pożegnać dotychczasowego pracodawcę.
42 proc. respondentów twierdzi, że firmy nie robią nic, by poprawić dobrostan pracowników.
Aż 29 proc. profesjonalistów zmaga się z syndromem wypalenia zawodowego – według badania Hays Poland, przeprowadzonego na przełomie sierpnia i września br. wśród blisko 1 tys. specjalistów i menedżerów różnych branż.
Z badania wynika, że chociaż 53 proc. pytanych nie odczuwa wypalenia, to kolejne 18 proc. ma co do tego wątpliwości.
Dlaczego są wypaleni
Najczęstszym powodem jest długotrwały, nadmierny stres, poczucie presji i zbyt dużej odpowiedzialności. Źródłem wypalenia zawodowego może być również monotonia, brak możliwości rozwoju, demotywujący zakres odpowiedzialności oraz nieprawidłowo wyznaczone cele wobec możliwości i ambicji pracownika.
„Długotrwała, intensywna praca pod presją może sprawić, że osoba mocno zaangażowana i szczerze lubiąca swoje zajęcie w pewnym momencie wyczerpuje swoje możliwości” – zauważa Agnieszka Czarnecka, HR Consultancy Manager w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Hays.
Niemały odsetek menedżerów zagrożonych wypaleniem zdaniem ekspertów powinien być sygnałem, że na rynku pracy powinno się więcej mówić o zdrowiu psychicznym.
„Wszelkie niepokojące syndromy powinny być nagłaśniane i normalizowane, tak, aby osoby, które potencjalnie mogą cierpieć na wypalenie zawodowe, były w stanie dostrzec u siebie niepokojące sygnały, a następnie podjąć odpowiednie działania” – twierdzi Agnieszka Czarnecka.
Liczą na pomoc pracodawcy
Większość pytanych uważa, że skuteczna w walce z wypaleniem jest przede wszystkim zmiana pracy (41 proc. wskazań). Nie wszyscy chcą jednak od razu pożegnać się z firmą – stąd 31 proc. ankietowanych oczekuje wsparcia pracodawcy.
„Nie należy bać się wprowadzania zmian we współpracy z osobą wypaloną zawodowo” – radzi Agnieszka Czarnecka. Wymienia takie posunięcia, jak odciążenie pracownika z obowiązków, zwiększenie elastyczności jego pracy, zachęcenie do wzięcia urlopu, ustalenie nowych celów czy po prostu regularne rozmowy i słowa wsparcia.
Co Twoim zdaniem może być skuteczne w walce z wypaleniem zawodowym?
Zmiana pracy | 41% |
Wsparcie pracodawcy | 31% |
Psychoterapia | 28% |
Wsparcie coacha | 23% |
Dłuższe zwolnienie lekarskie | 14% |
Trudno powiedzieć | 18% |
Źródło: badanie Hays Poland, sierpień-wrzesień 2024.
„Wychodzenie naprzeciw potrzebom i wprowadzanie tymczasowych zmian sprawi, że zatrudniony może odetchnąć, odczuć większą satysfakcję i poczucie bezpieczeństwa”– uważa ekspertka.
Lojalność i zadowolenie pracowników mogą zyskać również pracodawcy, którzy oferują pracownikom benefit w postaci dostępu do opieki psychologicznej lub sesji coachingowych i mentorigowych. Odpowiednio 28 i 23 proc. profesjonalistów uważa bowiem, że to skuteczne metody w walce z wypaleniem.
Firmy niewiele pomagają
Badanie wskazuje, że przedsiębiorcy wciąż poświęcają zbyt mało uwagi kwestii dobrostanu psychicznego zatrudnionych. Aż 42 proc. respondentów wskazuje, że firmy nic nie robią w tym kierunku.
Tylko jedna czwarta uważa, że organizacje dbają o dobrostan psychiczny zatrudnionych. Co trzeci respondent ma co do tego wątpliwości. Może to oznaczać, że pewne działania są podejmowane, lecz ich skuteczność jest niejednoznacznie oceniana przez profesjonalistów.
Czy dostrzegasz, że firmy dbają o dobrostan psychiczny pracowników?
Tak | 25% |
Nie | 42% |
Trudno powiedzieć | 33% |
Aby jak najlepiej zadbać o zdrowie psychiczne pracowników, niezbędne jest zatem regularne badanie ich oczekiwań, potrzeb i codziennych trudności, otwarta komunikacja, profesjonalne programy wsparcia, systematyczne warsztaty dotyczące zdrowia psychicznego, mentoring, rozwijanie empatii i inteligencji emocjonalnej menedżerów – radzą specjaliści Hays.
Podobne aktualności
Siadły nastroje specjalistów i menedżerów
40 proc. pozytywnie ocenia perspektywy zawodowe, jednak znacznie wzrósł odsetek pesymistów.
AI pozbawi ludzi pracy, ale zatrudni nowych
"Przed nami okres zmian, kiedy zwolnień może być więcej niż zatrudnień" - uprzedza specjalista.