Według  siódmego już raportu Barracuda Networks „The Evolving Landscape of the MSP Business 2024”, powstałego na podstawie danych z 700 firm dostarczających usługi zarządzane z Ameryki Północnej, Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku, większość z nich planuje wprowadzić średnio około 6 nowych usług. Priorytetem są produkty z zakresu bezpieczeństwa. Przy czym aż 77 proc. respondentów odczuwa presję, aby oferować swoim klientom rozwiązania i narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. 92 proc. badanych twierdzi też, że chmurowe platformy sprzedażowe (marketplace) będą miały kluczowe znaczenie dla ich organizacji, gdyż klienci ograniczają wewnętrzne zasoby IT.

Dostawcy usług zarządzanych są strategicznymi partnerami organizacji różnej wielkości działających we wszystkich branżach. Pomagają klientom nie tylko w zarządzaniu coraz bardziej złożoną technologią, ale też w zapewnianiu jej bezpieczeństwa. W 2024 roku ta rola ta będzie jeszcze ważniejsza. Nasze badania sugerują, że w związku z rosnącą presją ekonomiczną firmy zmniejszają swoje wewnętrzne zasoby IT. Sukces dostawców usług MSP będzie zależał od ich gotowości do dostosowania się do potrzeb i wymagań klientów oraz do adaptacji nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja – mówi Mateusz Ossowski, CEE Channel Manager w Barracuda Networks.

 Klienci firm MSP najczęściej poszukują dziś produktów i usług związanych z bezpieczeństwem. To dlatego w pierwszej trójce najważniejszych rozwiązań oferowanych i wspieranych przez MSP są centra operacji bezpieczeństwa (42 proc.), szkolenia w zakresie świadomości bezpieczeństwa (38 proc.) oraz bezpieczeństwo sieci (36 proc.). Dostawcy usług zarządzanych spodziewają się rozszerzyć swoje portfolio o średnio sześć nowych usług w 2024 roku. 

Coraz większa konkurencja na rynku usług zarządzanych

Ankietowane na zlecenie Barracudy firmy MSP uważają, że chmurowe platformy sprzedaży uproszczą ich operacje. 92 proc. respondentów wskazało, że są one kluczowe dla ich organizacji. Ponadto 47 proc. MSP już korzysta z platform chmurowych, a 50 proc. pozostałych respondentów bada tę opcję.

Usługodawcy chcą także poszerzać swoją wiedzę z zakresu sztucznej inteligencji. Przy czym prawie 9 na 10 ankietowanych (87 proc.) twierdzi, że potrzebuje znaczącej poprawy swojej wiedzy na temat zastosowania produktów i usług AI. Ponadto 77 proc. czuje presję, by oferować klientom wiedzę i narzędzia AI.

Ankietowane przedsiębiorstwa przewidują wzrosty w 2024 r.  Mają jednak świadomość rosnącej konkurencji. 48 proc. wymienia ją wśród swoich głównych wyzwań. Dla 82 proc. największym wyzwaniem jest brak możliwości pomocy klientom w przestrzeganiu regulacji rządowych.


Badanie przeprowadzone przez niezależną firmę Vanson Bourne na zlecenie Barracuda Networks.