Według danych przytaczanych przez Deloitte w 2015 r. światowy rynek Big Data będzie wart 48 mld dol., czyli prawie pięć razy więcej niż w 2012 r. Przewiduje się, że coroczny wzrost wyniesie około 40 proc. Zdaniem ekspertów Deloitte analiza dużych zbiorów informacji może być wykorzystywana nie tylko przez największe firmy, lecz także przez średnich i małych przedsiębiorców, m.in. firmy handlowe.
– Można w ten sposób zbadać przyzwyczajenia, preferencje klientów, sprawdzić, co pisze się w sieci o naszych oraz konkurencyjnych produktach – mówi Dariusz Flisiak, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte. Przedsiębiorcy mogą korzystać z informacji o wielkości sprzedaży i lokalizacji zakupów udostępnianych m.in. przez serwis Factual. Są także witryny specjalizujące się w rozwiązywaniu problemów analitycznych. 

Jednym z pionierów w stosowaniu analizy Big Data w handlu, obok takich gigantów jak Amazon i eBay, była amerykańska sieć Wal-Mart. Przy pomocy dużych zbiorów danych zaczęła prognozować popyt na poszczególne produkty, a także przewidywać sprzedaż nowych towarów na podstawie informacji pochodzących z Internetu. Sieci handlowe dzięki Big Data poznają preferencje klientów i śledzą efektywność łańcuchów dostaw. Niektóre źródła podają, że dzięki temu narzędziu sprzedawcy mogą podnieść swoje marże nawet o 60 proc. – twierdzi Deloitte. W e-commerce Big Data wykorzystywane jest nie tylko za oceanem. Pomaga np. w biznesie Allegro. – Dzięki wykorzystaniu Big Data jesteśmy w stanie rozwijać na przykład systemy rekomendacyjne proponujące naszym klientom produkty i towary, którymi mogliby być zainteresowani – mówi Paweł Klimiuk, rzecznik prasowy Grupy Allegro.

Przewaga dużych firm polega na tym, że mając ogromną liczbę użytkowników, posiadają odpowiednio wiele danych porównawczych. Sukces analiz często wynika z możliwości przetwarzania danych w czasie rzeczywistym.

Według Deloitte rośnie także znaczenie firm IT, które oferują narzędzia do analizy dużych zbiorów informacji. – W ubiegłym roku na świecie zainwestowano miliard dolarów w spółki, które zajmowały się rozwiązaniami Big Data.- twierdzi Dariusz Flisiak.