Jeżeli przedsiębiorcy współpracują na stałe i rozliczają osobno każdą transakcję o wartości mniejszej niż 15 tys. zł, to tych kwot nie sumuje się w związku z wymaganiami dotyczącymi tzw. białej listy VAT – tym samym nie trzeba sprawdzać rachunku sprzedawcy w wykazie. Nawet, jeśli należność pójdzie na konto, którego nie ma na białej liście, nabywca może uwzględnić wydatek w kosztach uzyskania przychodu. Wynika to z interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej, o której poinformowała "Rzeczpospolita".

Według regulacji wprowadzonych od 1 stycznia br. za przelew na sumę ponad 15 tys. zł na konto kontrahenta, którego nie ma na białej liście, grożą sankcje: wydatku nie można rozliczyć w kosztach, a nabywcę obejmuje "solidarna odpowiedzialność" za zobowiązanie VAT sprzedawcy. Od tej reguły jest szereg wyjątków, dotyczących m.in. rachunków wirtualnych, gospodarki własnej, cesyjnych. Więcej informacji na ten temat tutaj.

Według projektu także zastosowanie split payment ma zwalniać z konsekwencji w kosztach PIT i CIT związanych z przelewem na konto kontrahenta nie uwzględnione na białej liście.