Samochody są coraz bardziej zaawansowane technologicznie i powiązane ze światem zewnętrznym Funkcje Bluetooth do parowania telefonów komórkowych, nawigacja GPS, hotspoty Wi-Fi, systemy unikania kolizji powodują, że samochody szybko stają się bazami danych na kołach – zaznacza Wojciech Głażewski, dyrektor firmy Check Point Software Technologies w Polsce.

Skala zagrożenia utratą poufnych danych w przypadku samochodów z drugiej ręki lub poleasingowych jest przerażająca. Na polskim rynku co miesiąc pojawia się ok. 300 tysięcy ofert samochodów używanych.  Tymczasem zaledwie 1 na 10 właścicieli samochodów leasingowych oddaje pojazd usuwając zapamiętane dane z pamięci wewnętrznej auta.Znakomita większość używanych aut posiada w komputerze pokładowym informacje o książkach telefonicznych poprzednich właścicieli, destynacjach wprowadzonych podczas użytkowania, ulubionych wykonawcach i utworach czy treści wysyłanych wiadomości SMS – podkreśla Leszek Cieloch, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Motoryzacyjnych.

Tymczasem najszybciej rosnącą kategorią rynku motoryzacyjnego na świecie ma być właśnie system informacyjno-rozrywkowy (infotainment), odpowiedzialny za przechowywanie większości informacji z naszych urządzeń mobilnych, które podłączamy do auta. – Osoby chcące zachować prywatność powinny zrezygnować z synchronizacji części danych, przechowując wiadomości jedynie w szyfrowanych i zabezpieczonych hasłami komunikatorach, które już chronią nie tylko połączenie, ale też aparat. Rekomendowałbym regularne sprawdzanie i usuwanie naszych danych z systemów pokładowych, a z pewnością dokonanie tego przed sprzedażą samochodu – wyjaśnia Marian Pijarski, członek zarządu Usecrypt Polska, firmy oferującej komunikator UseCrypt.