W tym roku prawie 80 proc. Polaków planuje świąteczne zakupy w sieci, a trend wzrostowy powinien utrzymać się także w najbliższej przyszłości – uważa Robert Paszkiewicz, dyrektor marketingu i rozwoju biznesu w ATM. Według niego e-sklepy muszą się zawczasu dostosować do zmian. Szybki wzrost liczby zamówień on-line wymaga przygotowania zaplecza technicznego, tak by strony www były stabilne, a zamówienia realizowano bez problemu. 

Jak wybrać optymalne rozwiązanie i na co zwrócić uwagę? Według ATM szukając miejsca na stronę www, warto upewnić się, jaki poziom dostępności gwarantuje dostawca. Chodzi m.in. o systemy zasilania, w tym agregaty prądu z zapasem paliwa czy systemy UPS. Trzeba także dowiedzieć się, czy wybrana firma faktycznie, a nie tylko na papierze spełnia warunki przedsiębiorcy.

Równie ważna jest bardzo dobra łączność telekomunikacyjna, która umożliwia ładowanie strony internetowej w ułamkach sekund. Dlatego przy wyborze centrum danych warto sprawdzić, czy dostawca usług kolokacyjnych i hostingowych ma odpowiednio rozbudowaną infrastrukturę sieciową. 

Szybkość jest kluczowa

Zdaniem ATM firmy, które zdecydują się na dzierżawę serwerów w centrum danych, powinny także zweryfikować, czy jego właściciel umożliwia ich szybkie uruchomienie, a także gwarantuje bezpieczeństwo. 

Dla przedsiębiorców sprzedających w Internecie przydatne będą systemy monitorujące dostępność strony www oraz liczbę odsłon. W razie wystąpienia błędów informowana jest uprawniona osoba, np. administrator. Jest wtedy możliwość reakcji i zminimalizowania strat. To dość istotna opcja, bo klientów łatwo zniechęca np. wolno ładująca się strona sklepu.

Stabilność e-sklepu mogą zapewnić zabezpieczenia serwerów przed atakami DDoS, polegającymi na zajęciu wszystkich wolnych zasobów sieci (Distributed Denial of Service – rozproszona odmowa usługi). To kompleksowe rozwiązanie, w którego skład wchodzi zarówno odpowiednia infrastruktura sieciowa, jak i systemy odpowiedzialne za rozpoznawanie i filtrowanie ataków.