Asseco: dwukrotny wzrost zysku w kraju, wyższe marże
"Branża, w której działa Asseco okazała się jeszcze bardziej potrzebna w tym trudnym dla wszystkich czasie" - komentuje prezes Adam Góral.
Jest szereg czynników, które w kraju powinny utrzymać wysoki popyt na rozwiązania informatyczne w kolejnych latach. Trzeba liczyć się jednak z ryzykiem spowolnienia związanego ze skutkami gospodarczymi pandemii – wynika z analizy.
Przyspieszenie cyfryzacji w kraju znalazło odzwierciedlenie w wynikach największego polskiego koncernu informatycznego.
W IV kw. 2020 r. w segmencie polskim grupa Asseco osiągnęła:
428,7 mln zł przychodów ze sprzedaży,
81,5 mln zł EBIDTA (marża 19 proc.)
59,8 mln zł zysku operacyjnego (marża 13,9 proc.).
Zysk okazał się ponad dwukrotnie wyższy niż w IV kw. 2019 r. (27,5 mln zł, marża 8,6 proc.).
Przychody były większe o ponad 100 mln zł (318,5 mln zł w IV kw. 2019 r.).
Marża EBIDTA w IV kw. 2019 r. wyniosła 15,8 proc.
Ponad 1,4 mld zł sprzedaży w kraju w całym roku
W całym 2020 roku sprzedaż w polskim segmencie również była wyraźnie wyższa, przekraczając 1,4 mld zł
Przychody grupy Asseco w segmencie Asseco Poland w 2020 i 2019 r. (tys. zł)
Rynek | 2020 | 2019 |
Bankowość i finanse | 440,1 | 443,50 |
Przedsiębiorstwa | 335,2 | 277,9 |
Instytucje publiczne | 656,9 | 490,9 |
Razem przychody operacyjne | 1432,2 | 1212,3 |
EBIDTA | 306,6 | 244,8 |
Marża EBIDTA | 21,4% | 20,2% |
Zysk operacyjny | 214,8 | 153,1 |
Marża zysku operacyjnego | 15% | 12,6% |
12 mld zł światowych przychodów
Wpływy ze spółek z Polski w 2020 r. stanowiły 12 proc. przychodów całej grupy.
Globalne przychody grupy Asseco w całym 2020 r. wyniosły 12,19 mld zł wobec 10,667 mld zł w 2019 r.
Grupa zanotowała wzrosty we wszystkich segmentach operacyjnych: Asseco Poland, Formula Systems i Asseco International.
Zysk operacyjny przekroczył 1,2 mld zł. Zysk netto wzrósł o 25 proc., do 402 mln zł.
Własne oprogramowanie i usługi miały blisko 80 proc. udziału w sprzedaży grupy.
Umiarkowany optymizm szefa Asseco
„Branża, w której działa Asseco okazała się jeszcze bardziej potrzebna w tym trudnym dla wszystkich czasie” – komentuje w liście do akcjonariuszy prezes Asseco Poland, Adam Góral.
Zaznacza przyspieszenie procesów cyfryzacji w firmach i instytucjach, co skutkowało zwiększonym zapotrzebowaniem na rozwiązania i usługi IT. Zwraca jednak uwagę na ryzyko spowolnienia wskutek negatywnego wpływu pandemii.
„Nie możemy wykluczyć, że w dłuższym terminie negatywny wypływ pandemii na ogólną sytuację gospodarczą w Polsce i na świecie może mieć przełożenie na całą gospodarkę, pośrednio również na nasz biznes. Dlatego jesteśmy umiarkowanymi optymistami” – stwierdza szef grupy.
Federacja kluczem do sukcesu
W ub.r. grupa Asseco koncentrowała się na wsparciu klientów w obliczu pandemii, realizowała strategię dywersyfikacji biznesu – na poziomie krajów, sektorów i produktów.
Do grupy Asseco w ub.r. dołączyło 15 nowych spółek.
„Niezmiennie działamy w modelu federacyjnym i jestem przekonany, że to jest klucz do naszego sukcesu” – stwierdza Adam Góral.
Dlaczego polskie firmy będą inwestować
Asseco przewiduje, że w kraju w segmencie przedsiębiorstw popyt będzie generowany przez większe potrzeby informatyczne firm, wraz z rozwojem skali ich działalności (zwiększanie popytu na ERP). A ponadto:
• Popyt na zaawansowane rozwiązania przy założeniu optymalizacji kosztów (rozwój rozwiązań chmurowych oraz SaaS)
• Potrzeba zarządzania ogromną ilością danych,
• Zmiany prawne wymuszające konieczność dostosowania systemów informatycznych.
Asseco przytacza prognozy analityków banku Pekao, według których od II połowy 2021 r. sektor oprogramowania i usług powinien powrócić na ścieżkę dynamicznego wzrostu wraz ożywieniem gospodarczym na świecie.
W perspektywie średnio- i długookresowej, od 2022 r., analitycy spodziewają się, że liczne szanse rozwojowe dla branży (postępująca cyfryzacja i transformacja cyfrowa firm i obywateli, niskie nasycenie usługami IT w Polsce) przeważą nad barierami wzrostu (jak rosnące koszty pracy i drenaż talentów, umiarkowanie korzystna struktura gospodarki – relatywnie duży udział prostych procesów i mniej zaawansowanych branż).
Podobne aktualności
Asseco: 2 mld zł sprzedaży w polskim segmencie, niższy zysk
Polski segment Asseco pokazał sprzedaż wyższą o 13 proc. w 2023 r., podczas gdy za granicą nastąpił spadek obrotów.
W Rzeszowie za 10 mln zł powstał pierwszy w Polsce samorządowy SOC
Po inwazji Rosji na Ukrainę w mieście wzrosło ryzyko cyberataków.