W segmencie krajowym Asseco Poland poprawiło wyniki w I półroczu 2020. Osiągnęło 639,4 mln zł przychodów ze sprzedaży (+5,9 proc. r/r), 94,8 mln zł zysku operacyjnego (+8,5 proc.) i 140,9 mln zł EBIDTA (+5,5 proc.). Marża zysku operacyjnego wyniosła 14,8 proc. (+0,3 pp), a EBIDTA 22 proc. (-0,1 pp). Zysk netto dla akcjonariuszy wyniósł 69,2 mln zł. To podobny wynik jak przed rokiem (68,8 mln zł).

Segment „polski” odpowiadał w okresie 6 miesięcy 2020 r. za 11 proc. sprzedaży grupy. W jego skład wchodzą m.in. spółki Asseco Poland, Asseco Data Systems, DahliaMatic, ZUI Novum, SKG, Comcert i GSTN Consulting.

W I półroczu 2020 roku spółka kontynuowała prace z dotychczasowymi klientami, realizując m.in. długoterminowe umowy serwisowe, odpowiadające za ok. 40 proc. przychodów całego obszaru finansowego. W kraju Asseco współpracowało z dużymi bankami komercyjnymi oraz bankami spółdzielczymi. W sumie Asseco wraz z zależnymi spółkami dostarcza systemy informatyczne do ok. 420 banków. Realizowano też projekty w dużych instytucjach publicznych (jak ZUS, NFZ, MF).

W końcu ub.r. ok. 22 proc. udziałów w Asseco przejął Cyfrowy Polsat. W marcu 2020 r. Asseco Poland podpisało umowę pomostową z grupą Cyfrowego Polsatu, która pozwala ok. 100-osobowemu zespołowi Asseco na realizowanie zadań w ramach projektu transformacji systemów informatycznych grupy Polsat.

Własne produkty i usługi filarem biznesu

Cała grupa globalnie w I półroczu 2020 r. wypracowała 5,8 mld zł przychodów ze sprzedaży, czyli o 16 proc. więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Z tego 81 proc. stanowiła sprzedaż własnych produktów i usług.

Skonsolidowany zysk operacyjny, po wzroście o 22 proc., ukształtował się na poziomie 554 mln zł. Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominujące wzrósł o 11 proc. do 177 mln zł – zgodnie ze wstępnymi danymi. Grupa poprawiła przychody i zyski we wszystkich segmentach operacyjnych.

Sprzedaż segmentu Asseco International wzrosła o 12 proc. i osiągnęła poziom 1,5 mld zł, a zysk operacyjny zwiększył się o 14 proc. do 173 mln zł. Rynki zagraniczne reprezentowane przez Segmenty Formula Systems i Asseco International odpowiadały łącznie za 89 proc. przychodów grupy.

Przychody Asseco są zdywersyfikowane sektorowo. W I półroczu 2020 r. przychody rozłożyły się następująco: przedsiębiorstwa – 39 proc., bankowość i finanse – 37 proc. oraz instytucje publiczne – 24 proc.

W samym II kw. 2020 r. grupa odnotowała 2,9 mld zł przychodów ze sprzedaży, co stanowi wzrost o 12 proc. Zysk operacyjny zwiększył się o 33 proc. i wyniósł 303 mln zł, a zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 95 mln zł, czyli o 19 proc. więcej niż w II kw. 2019 r.

Nasza strategia, oparta na silnej geograficznej, sektorowej i produktowej dywersyfikacji biznesu, przynosi wymierne efekty oraz pozwala utrzymać bardzo dobre wyniki finansowe również w tak trudnym momencie, jak trwająca na całym świecie pandemia” – przekonuje Rafał Kozłowski, wiceprezes Asseco Poland.

Obserwujemy wzrost zapotrzebowania na produkty i usługi cyfrowe, umożliwiające zdalne funkcjonowanie i obsługę klientów. Jednocześnie, mimo tego, że dostrzegamy na rynku pewną ostrożność w podejmowaniu nowych projektów inwestycyjnych, nasz backlog rośnie w dwucyfrowym tempie we wszystkich segmentach operacyjnych” – informuje wiceprezes.

Na poziomie grupy backlog jest wyższy o 13 proc. w porównaniu do portfela zamówień prezentowanego w sierpniu 2019 r. i wynosi aktualnie 10,3 mld zł.