Zwiększone wydatki na sprzęt, komponenty i infrastrukturę w czasie pandemii przełożyły się na rekordowe wyniki grupy Asbis w 2020 r.

W Polsce w 2020 r. dystrybutor osiągnął sprzedaż poziomie 71,164 mln dol. (ok. 278 mln zł). To o 43 proc. Więcej w porównaniu z 2019 r. – 49,783 mln dol. (ok. 191 mln zł).

Po 3 kwartałach 2020 r. przychody Asbisu na polskim rynku wyniosły 46,137 mln dol., z czego wynika, że w IV kw. 2020 r. obroty nieznacznie przekroczyły 25 mln dol. (ok. 96 mln zł).

Polska wypracowała najwyższy wzrost sprzedaży w 2020 r. w całej grupie. Nasz rynek uplasował się na 8 miejscu wśród krajów, które miały największe obroty w Asbis Enterprises.

Ponad 270 mln zł obrotów w ciągu roku to nadal dużo mniej, niż osiągają główni gracze na polskim rynku dystrybucji, natomiast warto odnotować wyraźny wzrost w porównaniu z poprzednimi latami, gdy Asbis działał w kraju na dużo mniejszą skalę.

Komponenty motorem wzrostu

Najważniejszymi czynnikami wzrostu na lokalnym rynku w ub.r. były komponenty – procesory, dyski SSD i moduły RAM.

„Jesteśmy numerem 1 w dystrybucji procesorów AMD i Intela. To był jeden z najważniejszych czynników wzrostu” – komentował polski bilans Costas Tziamalis, członek rady dyrektorów Asbis Enterprises na konferencji wynikowej.

Ocenia, że portfolio komponentów, takie jak procesory i dyski – będzie generowało dobre wyniki dystrybutora w Polsce także w tym roku. Asbis zapewnia, że jest największym dystrybutorem AMD i Intela w regionie EMEA.

Ponadto na lokalnym rynku Asbis liczy w br. na kolejne czynniki wzrostu – większą sprzedaż elektroniki użytkowej dla konsumentów, gdzie dużą rolę będą odgrywać marki własne, jak Prestigio i Canyon, jak również na poszerzenie portfolio, gdzie Logitech powinien być kluczową marką generującą wzrost.

Polska spółka wzmocniona po restrukturyzacji

„Polska jest dla nas bardzo ważna. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników polskiej spółki. Wyszła wzmocniona z procesu restrukturyzacji, jaki miał miejsce w latach 2015 – 2016” – twierdził Costas Tziamalis.

Według niego siłę biznesu w Polsce potwierdza powiększenie magazynu i otwarcie nowych biur Asbisu w kraju.

Breezy w Polsce być może za 2 lata

Jak poinformował dyrektor, tym roku na polskim rynku nie pojawi się natomiast nowa spółka Breezy. Jest to nowy koncept biznesowy Asbisu, ogłoszony w lutym br. Polega na skupie używanych produktów Apple’a oraz innych firm z tego sektora, za które ich dotychczasowy właściciel dostanie zniżkę na zakup nowych urządzeń tych marek. Na początek spółka zajmie się produktami opartymi na systemie iOS oraz Android, później również Mac OS oraz Windows. Asbis zapowiedział, że zainwestuje w ten biznes 1 mln dol. do końca 2021 r.

Breezy na początek działa w 5 krajach WNP.

„W Polsce spółka mogłaby zaistnieć za 2 lata” – uważa Costas Tziamalis.

Asbis Enterprises ma obecnie oddziały w 27 krajach, a w sumie – jak podaje – ok. 20 tys. klientów w 50 krajach.

Kraje o najwyższym wzroście sprzedaży w 2020 r.:
• Polska – 42,9%
• Kazachstan – 41,9%
• Zjednoczone Emiraty Arabskie – 26,2%
• Rosja – 23,4%
• Białoruś – 18,3%
• Ukraina – 13,4%
• Czechy – 10,5%.

6,33 proc. marży

W IV kw. 2020 roku Asbis Enterprises wypracował 865,8 mln dol. przychodów (wzrost o 30 proc. względem IV kw. 2019 r.), a zysk netto wyniósł 21,4 mln dol. (+167 proc.).

Rekordowy poziom osiągnęła marża – 6,33 proc. wobec 5,24 proc. przed rokiem. Zysk brutto wzrósł o ponad 58 proc. (54,8 mln dol.). Tymczasem koszty SG&A wyniosły jedynie 3 proc. do przychodów, co jest najlepszym historycznie wskaźnikiem grupy.

„Sprawdza się strategia inwestycji w usługi i pottfolio, co przekłada się na wyższy poziom marży” – stwierdził Costas Tziamalis.

Rok 2021 również zaczyna się nieźle pod tym względem.

„Marża w I kw. 2021 r. jest zdecydowanie wyższa niż przed rokiem. Z pewnością będzie wyższa niż w ub.r. Nie mogę natomiast obiecać, że marża będzie cały czas na poziomie z IV kw. ub.r.” – komentował dyrektor.

Smartfony, procesory, akcesoria pociągnęły wzrost

Duże wzrosty obrotów Asbis Enterprises osiągnął na procesorach – o 50 proc. w IV kw. 2020 r., do 132,8 mln dol., a na akcesoriach i multimediach – o 93 proc. (126,7 mln dol.). Smartfony były numerem 1 – wzrost 20 proc. (287 mln dol.), głównie dzięki dystrybucji Apple’a z jego premierowymi flagowcami.

Costats Tziamalis uważa, że 2021 r. główne czynniki wzrostu grupy pozostaną te same co w 2020 r.

„Planujemy utrzymać relacje z Apple. Będziemy rozwijać sprzedaż z wartością dodaną i tradycyjną dystrybucję” – stwierdził. Do tego dochodzą własne marki i nowe projekty, jak Breezy.

Wybrane wyniki finansowe Asbis Enterprises w IV kw. 2020 r. (mln dol.)

IV kw. 2020 r.IV kw. 2019 r.ZmianaI-IV kw. 2020 r.I-IV kw. 2019 r.Zmiana
Przychody865,8664,0+30%2 366,4 1 914,9+24%
Zysk brutto54,834,8+58%138,3104,1+33%
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT)28,413,9+104%56,733,1+71%
Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej21,48,0+167%36,515,2+140%

Zysk wyższy o 140 proc.

W całym roku sprzedaż Asbis Enterprises wyniosła blisko 2,4 mld dol. w porównaniu do ponad 1,9 mld dol. w 2019 r. (wzrost o 24 proc.). Zysk netto w tym czasie wzrósł o 140 proc., do 36,5 mln dol., w porównaniu do 15,2 mln dol. w 2019 r.

Marża w podsumowaniu całego 2020 r. wyniosła 5,84 proc., o 40 pkt więcej niż w 2019 r.

Grupa wypracowała 42 mln dol. przepływów środków pieniężnych wobec 30 mln dol. przed rokiem.

Jak zauważył dyrektor, grupa osiągnęła duży poziom środków działalności operacyjnej, co pozwala na swobodę wyboru źródeł finansowania.

Przychody Asbis Enterprises w poszczególnych krajach w 2020 r. i 2019 r. (mln dol.)

 
 Rok 2020SprzedażRok 2019Sprzedaż
1.Rosja434,334Rosja352,071
2.Ukraina352,350Ukraina310,763
3.Kazachstan248,381Słowacja177,946
4.Zjednoczone Emiraty Arabskie189,360Kazachstan175,023
5.Słowacja177,063Zjednoczone Emiraty Arabskie150,010
6.Białoruś147,874Białoruś124,995
7.Czechy85,934Czechy77,803
8.Polska71,164 Rumunia55,109
9.Holandia66,795 Holandia50,958
10.Rumunia59,135   Polska49,783