Apple sięgnął po rekordy mimo problemów w łańcuchu dostaw
Marża Apple'a urosła do blisko 44 proc., a zysk do 34,6 mld dol. w minionym kwartale. Co istotne, widać poprawę w łańcuchu dostaw.

W aktualnym kwartale dostępność poprawia się – wynika z informacji firmy.
Apple w swoim I kw. finansowym, zakończonym 25 grudnia ub.r., osiągnęło 123,9 mld dol. obrotów (+11 proc. r/r). Nowy rekord wszechczasów odnotowano w przypadku zysku: 34,6 mld dol. (+20 proc. r/r). Wyższa sprzedaż i rosnące ceny sprzyjają rentowności. Marża brutto urosła z 39,8 proc. do 43,8 proc.
Wyniki osiągnięto mimo niedostatku czipów i ograniczeń w łańcuchu dostaw, przed czym Apple wcześniej ostrzegał. Podsumowując poprzedni IV kw. ocenił, że niedostatek czipów i zakłócenia w produkcji miały negatywny wpływ na jego przychody o wartości 6 mld dol. Liczył się z pogłębieniem niedoborów i jeszcze większym uszczerbkiem na obrotach, ale dane za I kw. wskazują, że nie było aż tak źle (choć pojawiały się informacje o ograniczeniach w dostępności iPhone’a 13).
Co więcej, sytuacja z dostępnością poprawia się. W aktualnym II kw. ograniczenia są mniejsze w porównaniu z I kw. – twierdzi CEO Tim Cook.
iPhone’y za 70 mld dol.
W swoim I kw. Apple zwiększył sprzedaż smartfonów do 71 mld dol. i wrócił na pozycję lidera globalnego rynku, gdzie wyniósł go wprowadzony we wrześniu ub.r. iPhone 13. Pomógł w tym m.in. rynek chiński.
Pojawiły się też informacje, że w celu zwiększenia dostępności iPhone’ów przeznaczono dla nich część czipów, które miały pierwotnie trafić do iPadów.
Baza aktywnych urządzeń Apple’a również okazała się w I kw. jak dotąd najwyższa i sięgnęła globalnie 1,8 mld szt.
Apple idzie w usługi dla biznesu
Usługi – jak chmura, streaming wideo, muzyki, AppStore, płatności i in. – stały się natomiast drugim największym biznesem Apple’a i poprawiły się o 24 proc. (19,5 mld dol.). Liczba płatnych subskrypcji urosła w ciągu roku o 165 mln, do 785 mln – twierdzi koncern.
Co ciekawe, Apple poszedł też w kierunku usług dla małego i średniego biznesu. W listopadzie ub.r. wprowadzono pakiet nazwany Business Essentials, skierowany do firm liczących do 500 osób, obejmujący zarządzanie urządzeniami, wsparcie i pamięć masową chmurze, a wszystko w ramach subskrypcji. Apple twierdzi, że w wersji beta z pakietu korzysta już „wiele tysięcy” przedsiębiorstw.
Niepewność utrudnia prognozowanie
Apple nie podaje przewidywań dotyczących przyszłych przychodów, ze względu na niepewność na rynku.
Jednak przy założeniu, że pandemia nie zaostrzy się, dyrektor finansowy Luca Maestri spodziewa się solidnego wzrostu obrotów w roku finansowym 2022, a w bieżącym kwartale jego zdaniem padną nowe rekordy.
W ocenie dyrektora wzrost w br. nie będzie jednak tak duży, jak w 2021, gdy tempo było rekordowe dla firmy.
Wyniki w najważniejszych kategoriach produktów w I kw. finansowym Apple’a
– przychody z iPhone’ów okazały się wyższe o 9 proc. r/r (71,6 mld dol.), co jest najlepszym jak dotąd wynikiem.
– usługi stały się drugim największym biznesem firmy i poprawiły się o 24 proc. (19,5 mld dol.).
– do kasy Apple’a trafiło o 25 proc. więcej dolarów niż przed rokiem ze sprzedaży Mac’ów (10,85 mld dol.). Po raz pierwszy jest to kwota ponad 10 mld dol. kwartalnie.
– spadła sprzedaż iPadów, o 14 proc. (7,2 mld dol.), w przypadku których, jak wyjaśniono, „ograniczenia podaży były szczególnie wyraźne”.
– urządzenia noszone, dla domu i akcesoria przyniosły w sumie o 13 proc. większe obroty (14,7 mld dol.). Tutaj prym wiódł nowy Apple Watch.
Podobne aktualności
Regulatorzy ruszą do ataku na gigantów IT
Kontrolerzy uderzą w największe firmy z branży aż w 12 obszarach - przewiduje GlobalData.
Apple pracuje nad własnym chatbotem AI
Oprogramowanie jest testowane wewnętrznie przez pracowników.
Zmiana w Top 3 producentów tabletów
Powrót na rynek globalnego gracza powinien pomóc sprzedaży - wynika z przewidywań.