Apple w swoim I kw. finansowym, zakończonym 25 grudnia ub.r., osiągnęło 123,9 mld dol. obrotów (+11 proc. r/r). Nowy rekord wszechczasów odnotowano w przypadku zysku: 34,6 mld dol. (+20 proc. r/r). Wyższa sprzedaż i rosnące ceny sprzyjają rentowności. Marża brutto urosła z 39,8 proc. do 43,8 proc.

Wyniki osiągnięto mimo niedostatku czipów i ograniczeń w łańcuchu dostaw, przed czym Apple wcześniej ostrzegał. Podsumowując poprzedni IV kw. ocenił, że niedostatek czipów i zakłócenia w produkcji miały negatywny wpływ na jego przychody o wartości 6 mld dol. Liczył się z pogłębieniem niedoborów i jeszcze większym uszczerbkiem na obrotach, ale dane za I kw. wskazują, że nie było aż tak źle (choć pojawiały się informacje o ograniczeniach w dostępności iPhone’a 13).

Co więcej, sytuacja z dostępnością poprawia się. W aktualnym II kw. ograniczenia są mniejsze w porównaniu z I kw. – twierdzi CEO Tim Cook.

iPhone’y za 70 mld dol.

W swoim I kw. Apple zwiększył sprzedaż smartfonów do 71 mld dol. i wrócił na pozycję lidera globalnego rynku, gdzie wyniósł go wprowadzony we wrześniu ub.r. iPhone 13. Pomógł w tym m.in. rynek chiński.

Pojawiły się też informacje, że w celu zwiększenia dostępności iPhone’ów przeznaczono dla nich część czipów, które miały pierwotnie trafić do iPadów.

Baza aktywnych urządzeń Apple’a również okazała się w I kw. jak dotąd najwyższa i sięgnęła globalnie 1,8 mld szt.

Apple idzie w usługi dla biznesu

Usługi – jak chmura, streaming wideo, muzyki, AppStore, płatności i in. – stały się natomiast drugim największym biznesem Apple’a i poprawiły się o 24 proc. (19,5 mld dol.). Liczba płatnych subskrypcji urosła w ciągu roku o 165 mln, do 785 mln – twierdzi koncern.

Co ciekawe, Apple poszedł też w kierunku usług dla małego i średniego biznesu. W listopadzie ub.r. wprowadzono pakiet nazwany Business Essentials, skierowany do firm liczących do 500 osób, obejmujący zarządzanie urządzeniami, wsparcie i pamięć masową chmurze, a wszystko w ramach subskrypcji. Apple twierdzi, że w wersji beta z pakietu korzysta już „wiele tysięcy” przedsiębiorstw.

Niepewność utrudnia prognozowanie

​​Apple nie podaje przewidywań dotyczących przyszłych przychodów, ze względu na niepewność na rynku.

Jednak przy założeniu, że pandemia nie zaostrzy się, dyrektor finansowy Luca Maestri spodziewa się solidnego wzrostu obrotów w roku finansowym 2022, a w bieżącym kwartale jego zdaniem padną nowe rekordy.

W ocenie dyrektora wzrost w br. nie będzie jednak tak duży, jak w 2021, gdy tempo było rekordowe dla firmy.

Wyniki w najważniejszych kategoriach produktów w I kw. finansowym Apple’a
– przychody z iPhone’ów okazały się wyższe o 9 proc. r/r (71,6 mld dol.), co jest najlepszym jak dotąd wynikiem.
– usługi stały się drugim największym biznesem firmy i poprawiły się o 24 proc. (19,5 mld dol.).
– do kasy Apple’a trafiło o 25 proc. więcej dolarów niż przed rokiem ze sprzedaży Mac’ów (10,85 mld dol.). Po raz pierwszy jest to kwota ponad 10 mld dol. kwartalnie.
– spadła sprzedaż iPadów, o 14 proc. (7,2 mld dol.), w przypadku których, jak wyjaśniono, „ograniczenia podaży były szczególnie wyraźne”.
– urządzenia noszone, dla domu i akcesoria przyniosły w sumie o 13 proc. większe obroty (14,7 mld dol.). Tutaj prym wiódł nowy Apple Watch.