Apple pozwoli konsumentom samodzielnie naprawiać swój sprzęt
Producent zapowiedział rewolucyjną zmianę w podejściu do "prawa do naprawy".

Apple nie podaje, w jakich cenach udostępni konsumentom oryginalne podzespoły.
Apple umożliwi użytkownikom samodzielną naprawę swoich urządzeń. Zapowiedział, że udostępni konsumentom niezbędne części zamienne, narzędzia i instrukcje.
Ta rewolucyjna inicjatywa nazywa się Self Service Program. Na początek obejmie iPhone’y 12 oraz 13 i zostanie wdrożona w USA. W 2022 r. zostanie poszerzona na inne kraje, jak i na komputery Mac z procesorami M1.
Lepiej, żeby się znał
Według koncernu program jest skierowany do „techników z wiedzą i doświadczeniem w naprawie urządzeń elektronicznych”. Apple nie wspomina, czy zamierza jakoś weryfikować te kwalifikacje. Zastrzega natomiast, że dla większości konsumentów najbezpieczniejsza opcja to wizyta w profesjonalnym serwisie.
Producent radzi, by konsument planujący samodzielną naprawę najpierw upewnił się, że może ją bezpiecznie wykonać. W tym celu zaleca zapoznać się z instrukcją, zanim zostanie złożone zamówienie na podzespoły.
Ponad 200 części na początek
W ramach Self Service Program na początek będzie można zamówić online ponad 200 komponentów i narzędzi. Najpierw program ma koncentrować się na naprawach obejmujących ekran, baterię i kamerę. W przyszłym roku dojdą kolejne możliwości – anonsuje koncern.
Firma nie podaje natomiast, w jakich cenach udostępni konsumentom oryginalne części i narzędzia (a to pomoże odpowiedzieć na pytanie, czy zabawa w „złotą rączkę” w ogóle się opłaca). W każdym razie użytkownicy, którzy zwrócą zużyte podzespoły do recyklingu, otrzymają bonus na zakup.
Apple: dajemy konsumentom wybór
Jeff Williams, dyrektor operacyjny koncernu, uzasadnia, że „poszerzenie dostępu do oryginalnych części daje naszym klientom jeszcze większy wybór, jeśli potrzebna jest naprawa”.
Zwrot w sprawie serwisów
Otwarcie Apple’a w kwestii serwisowania sprzętu nastąpiło po długim okresie restrykcyjnego podejścia wobec „prawa do naprawy”. Za poszerzeniem tej możliwości głosowała natomiast w połowie roku amerykańska federalna komisja handlu, więc zapewne i tak nastąpią stosowne zmiany w przepisach.
Zwrot w polityce Apple’a miał miejsce jednak już wcześniej. W 2019 r. producent zdecydował o udostępnieniu oryginalnych części zamiennych, narzędzi, oprogramowania i instrukcji do naprawy swoich urządzeń niezależnym serwisom (w ramach programu Independent Repair Provider). Następnie program rozszerzono na inne kraje, w tym Polskę.
Według najnowszych danych do Independent Repair Provider przystąpiło jak dotąd 2,8 tys. niezależnych podmiotów (w ponad 200 krajach). Dla porównania autoryzowanych serwisów Apple’a jest na świecie ponad 5 tys.
Podobne aktualności
Regulatorzy ruszą do ataku na gigantów IT
Kontrolerzy uderzą w największe firmy z branży aż w 12 obszarach - przewiduje GlobalData.
Apple pracuje nad własnym chatbotem AI
Oprogramowanie jest testowane wewnętrznie przez pracowników.
Zmiana w Top 3 producentów tabletów
Powrót na rynek globalnego gracza powinien pomóc sprzedaży - wynika z przewidywań.