Apple umożliwi użytkownikom samodzielną naprawę swoich urządzeń. Zapowiedział, że udostępni konsumentom niezbędne części zamienne, narzędzia i instrukcje.

Ta rewolucyjna inicjatywa nazywa się Self Service Program. Na początek obejmie iPhone’y 12 oraz 13 i zostanie wdrożona w USA. W 2022 r. zostanie poszerzona na inne kraje, jak i na komputery Mac z procesorami M1.

Lepiej, żeby się znał

Według koncernu program jest skierowany do „techników z wiedzą i doświadczeniem w naprawie urządzeń elektronicznych”. Apple nie wspomina, czy zamierza jakoś weryfikować te kwalifikacje. Zastrzega natomiast, że dla większości konsumentów najbezpieczniejsza opcja to wizyta w profesjonalnym serwisie.

Producent radzi, by konsument planujący samodzielną naprawę najpierw upewnił się, że może ją bezpiecznie wykonać. W tym celu zaleca zapoznać się z instrukcją, zanim zostanie złożone zamówienie na podzespoły.

Ponad 200 części na początek

W ramach Self Service Program na początek będzie można zamówić online ponad 200 komponentów i narzędzi. Najpierw program ma koncentrować się na naprawach obejmujących ekran, baterię i kamerę. W przyszłym roku dojdą kolejne możliwości – anonsuje koncern.

Firma nie podaje natomiast, w jakich cenach udostępni konsumentom oryginalne części i narzędzia (a to pomoże odpowiedzieć na pytanie, czy zabawa w „złotą rączkę” w ogóle się opłaca). W każdym razie użytkownicy, którzy zwrócą zużyte podzespoły do recyklingu, otrzymają bonus na zakup.

Apple: dajemy konsumentom wybór

Jeff Williams, dyrektor operacyjny koncernu, uzasadnia, że „poszerzenie dostępu do oryginalnych części daje naszym klientom jeszcze większy wybór, jeśli potrzebna jest naprawa”.

Zwrot w sprawie serwisów

Otwarcie Apple’a w kwestii serwisowania sprzętu nastąpiło po długim okresie restrykcyjnego podejścia wobec „prawa do naprawy”. Za poszerzeniem tej możliwości głosowała natomiast w połowie roku amerykańska federalna komisja handlu, więc zapewne i tak nastąpią stosowne zmiany w przepisach.

Zwrot w polityce Apple’a miał miejsce jednak już wcześniej. W 2019 r. producent zdecydował o udostępnieniu oryginalnych części zamiennych, narzędzi, oprogramowania i instrukcji do naprawy swoich urządzeń niezależnym serwisom (w ramach programu Independent Repair Provider). Następnie program rozszerzono na inne kraje, w tym Polskę.

Według najnowszych danych do Independent Repair Provider przystąpiło jak dotąd 2,8 tys. niezależnych podmiotów (w ponad 200 krajach). Dla porównania autoryzowanych serwisów Apple’a jest na świecie ponad 5 tys.