Apple i Lenovo rywalizują o podium
Dwie marki mają już 36 proc. rynku notebooków i tabletów, ale przyszły rok przyniesie nowe wyzwania. Analityk radzi, na jaką strategię warto postawić.
Lenovo i Apple kontrolują już 36 proc. światowego rynku przenośnych urządzeń komputerowych (notebooków i tabletów) – według danych Strategy Analytics za II kw. 2019 r.
Według analityków szerokie portfolio Lenovo pomogło mu w dotarciu do większej liczby klientów komercyjnych we wszystkich regionach podczas cyklu aktualizacji sprzętu z systemem Windows. Z kolei Apple zyskał dzięki urządzeniom 2 w 1 z odłączaną klawiaturą i większej funkcjonalności takich modeli po wprowadzeniu systemu iPadOS.
Analitycy potraktowali notebooki i tablety łącznie, ponieważ ich zdaniem granica między nimi zaciera się. W sumie na całym rynku mobilnych urządzeń komputerowych sprzedaż utrzymała się na poziomie podobnym jak rok wcześniej i wyniosła 80,1 mln szt. Popyt w sektorze przedsiębiorstw zrównoważył na laptopy z systemem Windows pomógł zrównoważyć spadek na sprzedaży tabletów.
Lekkie laptopy firmowym przebojem
Cienkie i lekkie laptopy okazały się najpopularniejszym rodzajem sprzętu w II kw. br. wybieranym przez klientów komercyjnych, i to, co ciekawe, niezależnie od wielkości firmy.
Natomiast klasyczne tablety kupują głównie konsumenci, np. do grania i oglądania filmów, preferując coraz większe ekrany.
„Dostawcy muszą przygotować swoje strategie na przyszły rok, zanim popyt na aktualizację systemu Windows spadnie. Koncentracja na konsumentach będzie konieczna od 2020 r., ponieważ ceny zaostrzą konkurencję wśród największych producentów. Muszą oni skupić się na wielu segmentach cenowych, a nie tylko premium – zwłaszcza, że ??Apple rozszerza swoją strategię, by iPady podobne do komputerów zastąpiły klientom zapotrzebowanie na notebooki z systemem Windows" – radzi Chirag Upadhyay, starszy analityk ds. badań.
Trwa konsolidacja rynku, ale mniejsi gracze, tacy jak Asus i Acer, zaczynają znajdować swoje nisze w segmencie gamingowym i chromebooków, a Amazon koncentruje się na tabletach z Androidem o niskim zużyciu energii, stosując agresywną strategię cenową sprzedaży sprzętu, bo celem jest wzrost oferowanych przez giganta usług.
"Uważamy, że wciąż istnieje zapotrzebowanie na mobilne urządzenia komputerowe, ale każdy producent musi sprostać szybko zmieniającym się wymaganiom konkretnych użytkowników, takich jak twórcy treści, gracze i kupujący po raz pierwszy" – uważa Eric Smith, dyrektor Connected Computing w Strategy Analytics.
Najwięksi producenci mobilnych urządzeń komputerowych
Producent | Dostawy w II kw. 2019 r. (mln szt.) | Dostawy II kw. 2018 r. (mln szt.) | Wzrost rok do roku |
Apple | 14,6 | 15 | -3% |
Lenovo | 14,1 | 11,9 | 19% |
HP | 9,5 | 9,7 | -3% |
Dell | 7,4 | 7,2 | 3% |
Samsung | 5,4 | 5,3 | 1% |
Inni | 29,1 | 31,4 | -7% |
Razem | 80,1 | 80,5 | 0% |
Źródło: Strategy Analytics
Podobne aktualności
78 proc. pracowników wierzy, że AI ułatwi im pracę
Większość pracowników, a zwłaszcza liderów z nadzieją czeka na technologie wykorzystujące AI - wynika z badania HP. Jednocześnie nawet 45 proc. obawia się, że straci posadę z powodu sztucznej inteligencji.
Samsung 10-krotnie zwiększył zysk
Poprawa koniunktury na rynku DRAM i NAND podbiła zyski koncernu.
„Gwiazda kanału sprzedaży Della” przechodzi na emeryturę
„Jej wskazówki i wiedza były przez ostatnią dekadę kamieniem węgielnym sukcesu kanału sprzedaży Della" - twierdzi partner.