Apple bierze 80 proc. zysku
Na smartfonach zarabiają nieliczni producenci.
Apple ponownie znacznie wyprzedził konkurentów na rynku smartfonów, mimo że nie sprzedaje ich najwięcej na świecie. W 2016 r. zgarnął prawie 80 proc. globalnego zysku operacyjnego ze sprzedaży smartfonów, który wyniósł 53,7 mld dol. – według Strategy Analitycs. Apple uzyskało z tej puli 44,9 mld dol. Jest to związane z koncentracją na urządzeniach z segmentu premium i wysokimi cenami iPhone'ów w porównaniu z kosztami produkcji. W 2016 r. zysk operacyjny Apple'a na iPhone'ach wyniósł średnio 32,4 proc., mimo że koszty produkcji "siódemki" są najwyższe w historii. Wynoszą 224,80 dol. za szt. (łącznie z ceną materiałów), czyli o prawie 20 proc. więcej niż "szóstki" – według IHS. Rekomendowana cena z września ub.r. to 649 dol. za najtańszy model.
Prawdopodobnie cena iPhone'ów nowej, ósmej generacji, ponownie pójdzie w górę. Spekuluje się, że nowy iPhone 8 będzie kosztować ponad 1 tys. dol.
Samsung, który pod względem sprzedaży ilościowej jest liderem globalnego rynku smartfonów, zarobił na nich w ub.r. ponad 5-krotnie mniej niż Apple – 8,3 mld dol., co daje 14,6 proc. udziału w światowych zyskach w tym segmencie.
Zysk operacyjny koreańskiej firmy na smartfonach wyniósł 11,6 proc. Warto jednak przypomnieć, że w końcu 2016 r. Samsung poniósł spore koszty związane z wycofaniem z rynku Galaxy Note 7. Sumę utraconego z tego tytułu zysku szacuje sie na ponad 5 mld dol. Przychody Samsunga ze sprzedaży smartfonów wyniosły w 2016 r. 71,6 mld dol. wobec 75,2 mld dol. w 2015 r.
Koszt produkcji flagowego smartfona Samsunga – Galaxy S7 jest wyższy niż iPhone'a i wynosi według szacunku IHS 264 dol., przy cenie 672 dol. (w ub.r.).
Na smartfonach zysk operacyjny generuje także Huawei. W 2016 r. było to 929 mln dol., czyli 1,6 proc. światowego tortu. Zarabiają jeszcze chińskie marki Oppo (1,5 proc.) i Vivo (1,3 proc.).
Pod względem sprzedaży ilościowej liderem jest Samsung (21,2 proc. według IDC), a za nim Apple (14,6 proc.). Samsung zarobił na swoich smartfonach kilka razy mniej niż Apple, mimo że w minionym roku sprzedał o prawie 100 mln urządzeń więcej niż amerykański konkurent. Huawei ma ilościowo 9,5 proc., a Oppo i Vivo odpowiednio 6,8 proc. oraz 5,3 proc.
Podobne aktualności
TSMC zaostrzy kontrolę chińskich klientów czipów AI
Sankcje okazują się dziurawe, a Huawei kusi inżynierów tajwańskiej firmy potrójnymi pensjami.
Sprzedaż Huawei wzrosła o 34 procent
Chiński gigant pomimo amerykańskich sankcji znacznie zwiększył obroty i zyski.