AMD prosperuje już kolejny rok z rzędu – zwłaszcza biznes serwerowy firmy, gdzie sprzedaż wzrosła ponad dwukrotnie, z 3,3 mld dol. w 2020 r. do 7,1 mld dol. w 2021 r.

Mocno przyczyniło się to przychodów większych o 68 proc. w całym 2021 r. (16,4 mld dol.).

Zysk w IV kw. 2021 r. spadł jednak o 45 proc., do 974 mln dol., co AMD wyjaśnia rozliczeniem podatkowym w 2020 r., które zwiększyło wówczas zysk.

50 proc. marży

Jeszcze lepiej wyglądał pod względem większej sprzedaży IV kw. 2021 r. Producent poprawił obroty o 49 proc., do 4,8 mld dol. Do tego marża brutto AMD urosła do 50 proc. wobec 45 proc. przed rokiem.

Także przychody z układów graficznych AMD dla centrów danych również wzrosły ponad dwukrotnie w IV kw. ub.r., ze względu na zainteresowanie klientów korzystających z wysokowydajnych systemów obliczeniowych.

W aktualnym I kw. 2022 r. firma spodziewa się już 5 mld dol. przychodów ze względu na duże zapotrzebowanie na procesory serwerowe i PC.

W 2022 r. AMD oczekuje wzrostu sprzedaży o 31 proc., do 21,5 mld dol.

AMD zamierza rosnąć w chmurze

CEO Lisa Su zapowiedziała, że w 2022 r. AMD skoncentruje się na procesorach graficznych dla centrów danych, aby rozszerzyć działalność na rynku chmury i wyjść poza duże wdrożenia HPC. Zapowiedziała też inwestycje w oprogramowanie.

W 2022 r. będą kupowane PC premium i biznesowe

AMD spodziewa się, że sprzedaż komputerów wzrośnie w tym roku do ok. 350 mln szt. Przewiduje przy tym, że będą częściej kupowane zwłaszcza PC biznesowe oraz modele premium. Tym samym będzie zapotrzebowanie na wydajne i droższe procesory do takich komputerów. Firmy liczy na dalsze zwiększanie udziału w rynku w tym segmencie (rośnie on od 7 kwartałów z rzędu).

W sumie w IV kw. 2021 r. biznes komputerowy i graficzny wzrósł o 32 proc., do 2,6 mld dol.

Gracze też sprzyjają AMD

Segment Enterprise, Embedded i Semi-Custom zwiększył przychody o 75 proc. do 2,2 mld dol., głównie dzięki utrzymującemu się dużemu popytowi na konsole do gier, które AMD wyposaża w swoje procesory.

Sposób producenta na niedobory

Według informacji CEO AMD radzi sobie z problemem dostępności półprzewodników „znacznie ściślej współpracując” z klientami i partnerami w łańcuchu dostaw. W przypadku klientów oznacza to wgląd w ich prognozy na kilka kwartałów, a nawet kilka lat naprzód.

Jeśli chodzi o partnerów w łańcuchu dostaw, AMD poczyniło „znaczne inwestycje” w produkcję wafli, substratów i zasobów zaplecza.

AMD zwraca też uwagę na rosnące koszty procesorów – stawki podniósł produkujący dla firmy tajwański koncern TSMC.