AMD o ponad 100 proc. zwiększyło sprzedaż do data center w 2021 r.
AMD nadal mocno idzie do przodu i odbiera udziały w rynku Intelowi.
W 2022 r. AMD m.in. skoncentruje się na procesorach graficznych dla centrów danych, aby rozszerzyć działalność na rynku chmury.
AMD prosperuje już kolejny rok z rzędu – zwłaszcza biznes serwerowy firmy, gdzie sprzedaż wzrosła ponad dwukrotnie, z 3,3 mld dol. w 2020 r. do 7,1 mld dol. w 2021 r.
Mocno przyczyniło się to przychodów większych o 68 proc. w całym 2021 r. (16,4 mld dol.).
Zysk w IV kw. 2021 r. spadł jednak o 45 proc., do 974 mln dol., co AMD wyjaśnia rozliczeniem podatkowym w 2020 r., które zwiększyło wówczas zysk.
50 proc. marży
Jeszcze lepiej wyglądał pod względem większej sprzedaży IV kw. 2021 r. Producent poprawił obroty o 49 proc., do 4,8 mld dol. Do tego marża brutto AMD urosła do 50 proc. wobec 45 proc. przed rokiem.
Także przychody z układów graficznych AMD dla centrów danych również wzrosły ponad dwukrotnie w IV kw. ub.r., ze względu na zainteresowanie klientów korzystających z wysokowydajnych systemów obliczeniowych.
W aktualnym I kw. 2022 r. firma spodziewa się już 5 mld dol. przychodów ze względu na duże zapotrzebowanie na procesory serwerowe i PC.
W 2022 r. AMD oczekuje wzrostu sprzedaży o 31 proc., do 21,5 mld dol.
AMD zamierza rosnąć w chmurze
CEO Lisa Su zapowiedziała, że w 2022 r. AMD skoncentruje się na procesorach graficznych dla centrów danych, aby rozszerzyć działalność na rynku chmury i wyjść poza duże wdrożenia HPC. Zapowiedziała też inwestycje w oprogramowanie.
W 2022 r. będą kupowane PC premium i biznesowe
AMD spodziewa się, że sprzedaż komputerów wzrośnie w tym roku do ok. 350 mln szt. Przewiduje przy tym, że będą częściej kupowane zwłaszcza PC biznesowe oraz modele premium. Tym samym będzie zapotrzebowanie na wydajne i droższe procesory do takich komputerów. Firmy liczy na dalsze zwiększanie udziału w rynku w tym segmencie (rośnie on od 7 kwartałów z rzędu).
W sumie w IV kw. 2021 r. biznes komputerowy i graficzny wzrósł o 32 proc., do 2,6 mld dol.
Gracze też sprzyjają AMD
Segment Enterprise, Embedded i Semi-Custom zwiększył przychody o 75 proc. do 2,2 mld dol., głównie dzięki utrzymującemu się dużemu popytowi na konsole do gier, które AMD wyposaża w swoje procesory.
Sposób producenta na niedobory
Według informacji CEO AMD radzi sobie z problemem dostępności półprzewodników „znacznie ściślej współpracując” z klientami i partnerami w łańcuchu dostaw. W przypadku klientów oznacza to wgląd w ich prognozy na kilka kwartałów, a nawet kilka lat naprzód.
Jeśli chodzi o partnerów w łańcuchu dostaw, AMD poczyniło „znaczne inwestycje” w produkcję wafli, substratów i zasobów zaplecza.
AMD zwraca też uwagę na rosnące koszty procesorów – stawki podniósł produkujący dla firmy tajwański koncern TSMC.
Podobne aktualności
Chiny zbanowały Intela i AMD w administracji
Ogłoszono zakaz korzystania z czipów amerykańskich dostawców.
Koncerny chmurowe nakręcą popyt na serwery AI
Średni czas dostaw wynoszący 40 tygodni skróci się o połowę w II kw. 2024 r.