IDC informuje, że w trzecim kwartale 2016 roku producenci sprzedali 43 miliony urządzeń, co oznacza 14,7% spadek w ujęciu rocznym. Warto jednak zaznaczyć, że sprzedaż była o 9,8% wyższa aniżeli w drugim kwartale bieżącego roku. Na czele zestawienie wciąż znajduje się Apple z 21,5% udziałem w rynku, choć sprzedaż tabletów z nadgryzionym jabłuszkiem spadła o 6% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Pomimo tego, że producent mocno promuje model iPad Pro, więcej niż dwie trzecie sprzedawanych tabletów Apple stanowiły  iPad Air oraz iPad Mini.  

Największą niespodzianką jest  wynik Amazona. Firma zwiększyła sprzedaż tabletów aż o 320%. IDC tłumaczy, że to w dużym stopniu zasługa Prime Day, czyli specjalnego dnia, w którym Amazon oferuje swoim subskrybentom premium niezwykle korzystne oferty.  Wzrost sprzedaży w trzecim kwartale 2016 roku odnotowało również Huawei. Chiński producent sprzedał 2,4 mln tabletów – o 28,4% więcej niż rok wcześniej. 

Zdaniem analityków IDC jedną z przyczyn spadku sprzedaży tabletów była inwazja bardzo tanich urządzeń 2w1. – Niskobudżetowe produkty w dłuższej perspektywie czasu mogą zniechęcić do nich klientów, którzy znaczną postrzegać komputery 2w1 jako urządzenia jednorazowego użytku. – mówi Jitesh Ubrani, analityk IDC.

 

Globalna sprzedaż tabletów 3Q2016 w milionach sztuk według IDC

Producent Sprzedaż 3Q16 Udział w rynku 3Q 2016 Sprzedaż  3Q15 Udział w rynku 3Q2015 Dynamika 
Apple 9,3 21,5% 9,9 19,6% -6,2%
Samsung 6,5 15,1% 8,1 16,0% -19,3%
Amazon 3,1 7,3% 0,8 1,5% 319,9%
Lenovo 2,7 6,3% 3,1 6,0% -10,8
Huawei 2,4 5,6% 1,9 3,7% 28,4%
Inne   19,0 44,2% 26,9 53,2 -29,2%
Suma 43,0 100,0% 50,5 100,0% -14,7%