Amazon otworzył 10 centrum logistyczne w Polsce
W Świebodzinie w woj. lubuskim ruszyło, jak je określa gigant, robotyczne centrum logistyczne o powierzchni 193 tys. m kw. Będzie w nim pracować 3 tys. robotów i 1 tys. osób.
Nowe centrum ma umożliwić sprawną obsługę e-zakupów i poszerzanie oferty produktowej.
Ośrodek logistyczny Amazona to 10 taki obiekt w Polsce i 3 robotyczne centrum logistyczne w kraju. Będzie w nim działać 3 tys. robotów transportowych w systemie Amazon Robotics (dwa inne zrobotyzowane ośrodki magazynowe w kraju to Kołbaskowo i Gliwice). Samobieżne roboty zajmują się kompletowaniem, pakowaniem i wysyłką zamówień niewielkich przedmiotów.
Liczbę stałych pracowników w Świebodzinie określono na 1 tys. Jest to drugi pod względem wielkości ośrodek logistyczny Amazona w Polsce (193 tys. mkw.), niewiele mniejszy niż w Gliwicach (210 mkw.).
Budynek zostanie wyposażony w 58 doków dla pojazdów ciężarowych i 28 km taśmociągów – wylicza Amazon. W centrum uruchomiono również STEM Kindloteki – edukacyjne przestrzenie multimedialne dla lokalnych mieszkańców.
Obiekt jest w 100 proc. zasilany energią elektryczną (Amazon zobowiązał się do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla w całej działalności do 2040 r.). Wyposażono go w 3,9 tys. paneli fotowoltaicznych o powierzchni ponad 8,6 tys. mkw i łącznej mocy 1755 kWp – podaje Amazon.
Firma poinformowała, że na stałe zatrudnia już w Polsce 23 tys. osób.
Rozwój ośrodków magazynowych nabrał tempa, gdy Amazon po długim oczekiwaniu uruchomił serwis sprzedażowy w Polsce na początku br.
W 2020 r. Amazon Fulfillment Poland korzystał z boomu e-commerce. Osiągnął 3,67 mld zł przychodów, o 64 proc. (ok. 1,4 mld zł) więcej niż w 2019 r. Zysk netto z uwagi na wzrost kosztów spadł natomiast trzykrotnie r/r, do 28,7 mln zł.
Podobne aktualności
AWS zwalnia w kilku zespołach
Redukcje obejmą m.in. "kilkaset ról" zespołach sprzedaży, marketingu i usług globalnych - twierdzi koncern.
31 mln zł kary dla Amazona od UOKiK
Prezes UOKiK nałożył karę na Amazona za wprowadzanie konsumentów w błąd. Nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw – to kwestionowane praktyki.