Biznes chmurowy Amazona zwolnił tempo wzrostu do najniższego poziomu w historii. Przychody AWS w I kw. br. wzrosły o 16 proc. r/r, do 21,4 mld dol. Dla porównania rok wcześniej bilans był 37 proc. na plusie, a w IV kw. ub.r. 20 proc.

Do tego zysk operacyjny AWS-u w I kw. br. spadł o ponad 20 proc. r/r, z 6,5 mld dol. przed rokiem do 5,1 mld dol.

Co istotne, można spodziewać się dalszego hamowania. Dyrektor finansowy Amazona, Brian Olsavsky, ocenia, że w kwietniu br. dynamika wzrostu przychodów AWS-u zmniejszyła się o kolejne 5 pkt proc. wobec I kw. br. (czyli do 11 proc.).

„Klienci nadal oceniają sposoby optymalizacji wydatków na chmurę w odpowiedzi na te trudne warunki ekonomiczne w pierwszym kwartale” – tłumaczy CFO.

Tymczasem Microsoft podał, iż jego biznes chmurowy urósł w I kw. 2023 r. o 27 proc.

Klienci nadal idą w chmurę, lecz szukają oszczędności

Analityk Arun Sundram twierdzi według Reutera, że spadek dynamiki AWS-u jest skutkiem działań firmy, która pomaga klientom przejść na tańsze plany. Efekt jest taki, że lider rynku nie traci klientów na rzecz innych graczy.

„Potok nowych klientów wygląda na solidny” – zapewnia CEO Amazona Andy Jassy. Przypomina, że nadal ponad 90 proc. wydatków na IT idzie na lokalną infratrukturę i to się będzie zmieniać.

Jednocześnie przyznaje, że AWS dostrzega, iż przedsiębiorstwa nadal zachowują ostrożność w wydatkach.

„Klienci szukają teraz sposobów na zaoszczędzenie pieniędzy, jak tylko mogą” – mówi Andy Jassy. – „Mówią nam, że w większości chodzi o optymalizację kosztów, a nie ich cięcie„.- twierdzi.

„Jedną z wielkich zalet chmury jest możliwość bezproblemowego skalowania w górę lub w dół, jeśli wymaga tego zapotrzebowanie, co nie ma miejsca w przypadku infrastruktury lokalnej” – przekonuje.

AWS i chmura okazują się kluczowymi sposobami pomagania klientom wydawać mniej w trudnym czasie – utrzymuje Jassy.

„Pracujemy nad działalnością, która przetrwa nas wszystkich”

Pracujemy nad budowaniem relacji z klientami i działalnością, która przetrwa nas wszystkich. Dlatego zespoły sprzedaży i wsparcia AWS-u nadal spędzają dużo czasu, pomagając klientom zoptymalizować wydatki” – twierdzi CFO Brian Olsavski.

Po I kw. br. roczny wskaźnik sprzedaży AWS-u sięgnął 85 mld dol.

Cały Amazon w minionym kwartale odnotował łączne przychody w wysokości 127,4 mld dol., co stanowi wzrost o ok. 9 proc. r/r. Zysk netto wyniósł 3,2 mld dol. wobec 3,8 mld dol. straty przed rokiem.

Przy czym sprzedaż Amazona poza USA jest sporo niższa niż w Stanach i Kanadzie (77 mld dol.). Wyniosła na rynkach międzynarodowych w I kw. br. 29,1 mld dol. (+1 proc. r/r). Są to liczby bez AWS-u.