Also bardziej zyskowne. Nowe cele na 2022 r.
Zysk Also w 2021 r. wzrósł o 19 proc. Poprawiła się sprzedaż i saldo gotówkowe. CEO komentuje.
Segmenty Solutions oraz Service solidnie przyczynił się do poprawy wyników w 2021 r. i nadal mają być motorem wzrostu Also w 2022 r.
Also Holding zamknęło rok 2021 wyższą sprzedażą i dwucyfrowym wzrostem zysku – według danych podanych przez grupę. Wyniki okazały się lepsze od spodziewanych.
Wybrane wyniki Also Holding za 2021 r.:
zysk netto wzrósł o 19 proc. (do 154 mln euro)
EBIDTA zwiększyła się o 13 proc. (257 mln euro)
ROCE (Return of Capital Employed) był wyższy o 21 proc. r/r (do ponad 26 proc.)
saldo gotówkowe poprawiło się o 28 proc. (617 mln euro).
Rozwiązania i usługi ciągną w górę bilans
Wzrosty te osiągnięto przy sprzedaży netto na poziomie 12,4 mld euro wobec 11,9 mld euro w 2020 r. (ponad 4 proc. na plusie). Obroty poprawiły się prawie w całości dzięki wzrostowi organicznemu. Istotny wkład miały wyniki w segmencie rozwiązań i usług, zwłaszcza w IV kw. 2021 r. – podaje Also.
5,5 proc. marży
Marża brutto grupy Also w 2021 r. wyniosła 5,51 proc. wobec 5,37 proc. w 2020 r.
Solutions, Service oraz Supply (tradycyjna dystrybucja) to trzy główne segmenty działalności międzynarodowego dystrybutora.
CEO: wyniki to efekt inwestycji i strategii
„W ostatnich latach Also stale inwestowało w platformy cyfrowe, skalowalne modele biznesowe i narzędzia do zarządzania cyfrowego. Dało nam to podstawę do wykorzystania intensywności i szybkości zmian, aby dalej rozwijać zrównoważony, rentowny wzrost dzięki naszej strategii zorientowanej na realizację” – komentuje Gustavo Möller-Hergt, dyrektor generalny Also Holding.
Cele na 2022 r.
Grupa przestawiła także cele na 2022 r. W br. Also planuje wzrost EBITDA do poziomu 275 – 295 mln euro oraz ROCE na poziomie ponad 20 proc.
Firma chce osiągnąć te cele poprzez:
- przyspieszenie wzrostu
- fuzje i przejęcia w nowych regionach i dodatkowych technologiach
- rozszerzenie dodatkowych możliwości w rozwiązaniach i usługach
- dalszy rozwój doskonałości operacyjnej
Also zwiększyło także swoje średnioterminowe cele do: EBITDA między 330 a 420 mln euro i ROCE na poziomie ponad 20 proc.
W sektorze IT Gartner spodziewa się wzrostu o 4,7 proc. w regionie EMEA, który jest wolniejszy niż w 2021 r. Firma założyła wzrost o 6,3 proc. w tym roku – podaje Also w sprawozdaniu finansowym.
Co będzie rosło w 2022 r. według Also
Also przewiduje, że w 2022 r. największy wzrost nastąpi w obszarze oprogramowania, generowany przede wszystkim utrzymującym się trendem migracji do chmury. Zakłada, że firmy będą inwestować w szczególności w segmenty infrastruktury i Desktop-as-a-Service. Natomiast w przypadku urządzeń po dwucyfrowym wzroście w 2021 r. oczekiwane jest gwałtowne spowolnienie popytu, do poziomu 0,7 proc. na plusie.
Jak zauważa holding, trafne okazało się stwierdzenie zawarte w jego poprzednim raporcie rocznym, że wirtualna
komunikacja i współpraca, ekosystemy i platformy cyfrowe będą charakteryzować nową normalność.
„Inwestycje w hybrydowe środowiska pracy oraz więcej zdigitalizowanych i zautomatyzowanych procesów będą miały nadal pozytywny wpływ na branżę ICT” – uważa Also.
Nasza część Europy nadal celem przejęć
Jeśli chodzi o przejęcia i integracje, to jednym z celów według Also nadal pozostaje Europa Wschodnia. Kolejnym celem będzie wzrost pozycji dystrybutora na rynkach krajów Europy Południowej.
Dwukrotny wzrost od 2012 r.
Also zwiększyło swoje przychody ponad dwukrotnie w ciągu 9 lat: z 6,3 mld euro w 2012 r. do 12,4 mld euro w 2021 r. W tym przejęcia odpowiadały za ok. 50 proc. wzrostu (3 mld euro).
Also podaje, że ma ok. 120 tys. resellerów w krajach, w których jest obecne (28 rynków europejskich). Docierają do ponad 500 mln klientów. Aktywne relacje biznesowe w 2021 r. utrzymywało 66 tys. resellerów.
Podobne aktualności
Also: 6,4 mld zł przychodów w Polsce
Also odnotowało spadek sprzedaży w 2023 r., zarówno globalnie, jak i w naszym kraju. Grupa zwiększyła jednak cele krótko- i średnioterminowe.