Wejście na polski rynek Amazona zmusi Allegro do zejścia z marży – ocenia biuro maklerskie mBanku.

Obecnie potentat polskiego rynku e-commerce zajmuje na nim dominującą pozycję z ponad 40 proc. udziałem, jednak kluczowym elementem ryzyka jest konkurencja

„W scenariuszu bazowym zakładamy wejście Amazona do Polski do końca przyszłego roku. Odpowiedzią Allegro będzie lojalizacja bazy kupujących poprzez program SMART!, co spowoduje spadek marży EBITDA (z 51,6% w 2019 r. do 40,0% w 2023 r.) i szerokie inwestycje we własną logistykę” – przewiduje analityk.

Rekomenduje sprzedaż akcji Allegro z ceną docelową 54 zł. W dniu wydania rekomendacji cena akcji spółki wynosiła 67,89 zł. Na koniec dnia 25.11 za udziały Allegro płacono na GPW 79,34 zł.

Konkurenci Allegro są bardziej atrakcyjni

Analityk zwraca również uwagę na duży wzrost notowań Allegro na warszawskiej giełdzie (o 58 proc. w ciągu około miesiąca – od debiutu do poziomu 67,89 zł) oraz wysokie wskaźniki wyceny wartość przedsiębiorstwa do EBIDTA (EV/EBITDA’22=29,6x) oraz ceny do zysku (P/E’22=51,8x).

W jego ocenie wysokie premie w stosunku do hegemonów światowego e-commerce – Amazona i Alibaby – są nieuzasadnione z uwagi m.in. na niższy poziom wzrostu EBITDA Allegro i niskie bariery wejścia na rynek, na którym Allegro jest obecnie.

„Zaawansowanie logistyczne, bogate systemy lojalnościowe i międzynarodowa obecność czynią konkurentów Allegro bardziej atrakcyjnymi typami inwestycyjnymi” – stwierdzono w raporcie.

Mimo przewidywanych niższych marż w kolejnych latach sprzedaż i zyski Allegro powinny iść w górę. W 2019 r. Allegro osiągnęło blisko 2,6 mld zł przychodów i 393 mln zł zysku netto. Biuro maklerskie zakłada, że przy spadającej marży EBIDTA, zarówno obroty jak i wynik netto będą rosły: do 515 mln zł zysku w 2020 r. oraz dwa razy tyle w 2021 r: przeszło 1 mld zł.

Polski e-commerce na fali wzrostu
Jednocześnie w analizie stwierdzono, że ponad 40 proc. udziału Allegro w rynku czyni platformę dobrym typem inwestycyjnym do monetyzacji wzrostu polskiego rynku e-commerce, który cechuje się wyraźnie niższymi wskaźnikami penetracji w porównaniu z zagranicą – 8 proc. udziału w handlu w Polsce w 2019 r., podczas gdy np. w USA ten odsetek wynosi 15 proc. w Wielkiej Brytanii 18 proc., w Chinach już 27 proc. W latach 2019 – 2023 przewidywany jest średni roczny wzrost polskiego rynku e-commerce na poziomie 22,9 proc.