Allegro czerpie profity z zakupowego boomu w e-handlu. W IV kw. 2020 r. zysk netto firmy wzrósł o 110,2 proc. do 260,6 mln zł przy przychodach wyższych o niemal pół miliarda złotych (+61 proc.), które wyniosły 1,3 mld zł. EBIDTA poprawiła się o 35 proc., do 513,5 mln zł.

Po korekcie o jednorazowe wydatki związane z przygotowaniem publicznej oferty akcji (Allegro weszło na warszawską giełdę w październiku ub.r.) zyski koncernu okazały się jeszcze wyższe – na poziomie netto 287,6 mln zł, co oznacza o 126 proc. więcej niż wynik w poprzednim roku (127 mln zł).

Skorygowana EBIDTA była natomiast 39 proc. na plusie (533,5 mln zł).

Sprzedawcy zapewnili ponad 1 mld zł przychodów w IV kw. ub.r.

Największe wpływy wygenerował segment marketplace, czyli głównie wpływy z opłat od sprzedawców. Miały one ok. 78 proc. udziału w przychodach Allegro w IV kw. 2020 r.

Wybrane wyniki finansowe Allegro w IV kw. 2020 r.

IV kw. 2020 r. (mln zł)IV kw. 2019 r. (mln zł)Różnica
Przychody1 299805,661,2%
w tym:
marketplace1012,9623,562,4%
reklamy118,371,465,7%
retail98,45772,6%
porównywanie cen63,247,732,2%
inne przychody6,263,8%
EBIDTA513,5380,634,9%
Zysk netto260,6123,9110,2%
Źródło: Allegro, sprawozdanie finansowe

Wyższe koszty z powodu Smart

Koszty dostaw poszybowały w górę o blisko 180 proc., do 175 mln zł. To głównie skutek rosnącej grupy klientów korzystających z usługi Smart.

Wydatki osobowe wzrosły o 63 proc.

600 mln zł inwestycji. Eksport dla polskich firm

W tym roku Allegro zapowiedziało 560 – 600 mln zł inwestycji. To przeszło dwa razy więcej niż 230 mln zł w 2020 r. Środki mają popłynąć szerokim strumieniem na rozwój platformy i logistykę.

W tym roku Allegro planuje także na platformie Biznes umożliwić zagraniczną sprzedaż polskim firmom – poinformował prezes Francois Nuyts według ISBnews.

Wzrost zatrudnienia przyspieszy

Allegro zapowiada zatrudnienie blisko 1,5 tys. osób, czyli dwa razy więcej niż w 2019 r. W końcu 2020 r. zatrudnienie w Allegro sięgnęło 3150 osób.

Każdy klient wydał średnio 2,7 tys. zł.

W IV kw. 2020 r. Allegro pozyskało ok. 400 tys. klientów. W sumie liczba kupujących była bliska 13 mln. Każdy klient wydał średnio na Allegro w 2020 r. blisko 2,7 tys. zł – według informacji szefa firmy.

Porównanie wybranych wyników IV kw. i całego roku w 2020 r. i 2019 r. (mln zł)

IV kw. 2020IV kw. 2019Zmiana r/r2020 r.2019 r.Zmiana r/r
GMV (Wartość produktów sprzedanych na platformie)10 851,26 888,057,5%35 110,922 801,054,0%
Przychody1 299,0805,661,2%3 997,82 592,354,2%
EBITDA513,5380,634,9%1 586,81 325,419,7%
Skorygowana EBITDA 1)533,5384,338,8%1 750,01 338,130.8%
Zysk netto260,6123,9110,2%418,6393,16,5%
Skorygowany zysk netto 1)287,6127,0126,5%731,8403,781,3%
Źródło: Allegro

1) Z wyłączeniem jednorazowych wydatków związanych z przygotowaniem pierwszej oferty publicznej Allegro.eu oraz kosztów związanych z programami motywacyjnymi, przyznaniem akcji pracownikom i refinansowaniem kredytów, poniesionych głównie w trzecim kwartale 2020 r.