Alibaba buduje centrum logistyczne koło lotniska w Hongkongu, które ma umożliwić dostawę towaru do klientów w Europie w ciągu 72 godz. Powierzchnia obiektu wyniesie 380 tys. m kw. W inwestycję wartą 1,5 mld dol. zaangażowana jest spółka zależna giganta, która zachowa większość udziałów. Jednak uruchomienia centrum nie należy spodziewać się szybko – nastąpi prawdopodobnie w 2023 r.

Obecnie konieczność długiego oczekiwania na dostawę zakupów z chińskich jest serwisów jest dla konsumentów jednym z największych minusów takich transakcji. Przyspieszenie dostaw pozwoliłoby ograniczyć ten problem.

Polscy internauci coraz częściej robią zakupy w sklepach internetowych za granicą – poza krajem zamawia towary online 23 proc. spośród tych, którzy kupują w sieci (w 2016 r. – 10 proc.) – według danych Gemiusa. Należący do grupy Alibaba AliExpress jest najbardziej rozpoznawalną marką zagranicznego e-commerce – chiński serwis zna 30 proc. internautów, którzy w ostatnich 6 miesiącach robili zakupy na portalach innych niż polskie.

Możliwe również, że Alibaba zbuduje w Polsce centrum logistyczne. Wówczas przyspieszenie dostaw nastąpiłoby już w najbliższych latach.