AI: polskie firmy są daleko za światem, ale potencjał jest wielki
Ponad 60 proc. firm nie potrafi ocenić, jakie korzyści biznesowe odnosi z inwestycji w sztuczną inteligencję.

Polski rynek jest daleko w tyle za światem w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji. Obecnie korzysta z niej jedynie 15 proc. firm, a plany jej wdrożenia zadeklarowało 13 proc. pozostałych przedsiębiorstw – według raportu KPMG i Microsoftu. Tymczasem globalna średnia wykorzystania AI to 35-37 proc., co pokazuje wielki niewykorzystany potencjał.
Tym niemniej według ekspertów dynamicznie rośnie znaczenie i popularność AI w polskich firmach i może ona stać się już w najbliższych miesiącach powszechnie używaną technologią.
Największy odsetek firm, które wdrożyły rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, jest w branżach technologie informacyjne, media i komunikacja (25 proc.), life sciences (21 proc.) i produkcja (19 proc.). Najwięcej do nadrobienia ma sektor dóbr konsumpcyjnych (5 proc.).
Technologie sztucznej inteligencji są wykorzystywane najczęściej w marketingu (w 50 proc. firm, które używają AI) oraz produkcji (46 proc.) i planowaniu łańcucha dostaw (42 proc.). Jedynie 23 proc. firm wykorzystuje AI przy zarządzaniu ceną i promocjami, co może dziwić, bo zwrot z inwestycji w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji w tym ostatnim obszarze jest największy i najszybszy.
Firmy z AI jak dzieci we mgle. Nie wiedzą, jakie są korzyści z inwestycji
Jak zauważa w raporcie Łukasz Dylewski, dyrektor, Data Science & AI Leader, KPMG w Polsce, o ile krajowy rynek mocno odstaje od średniej światowej pod względem wykorzystania AI, to nie jesteśmy odosobnieni w braku mierzenia korzyści uzyskanych dzięki tej technologii.
Otóż większość, 62 proc. badanych organizacji, nie mierzy efektywności wdrożonych rozwiązań (wobec 68 proc. średniej globalnej).
„Jest to obecnie największe światowe wyzwanie w adopcji AI” – podkreśla Łukasz Dylewski – „Wypracowanie mechanizmu oceny efektywności biznesowej, przez pryzmat twardych metryk, jest kluczowe, aby zagwarantować sukces wykorzystania algorytmów w biznesie. Dodatkowo pozwala na eliminację pomysłów z góry skazanych na porażkę” – dodaje ekspert KPMG.
——————–
Raport KPMG w Polsce pt. „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez Norstat metodą CATI w lutym 2023 roku wśród 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją.
Podobne aktualności
AI „kołem ratunkowym” dla firm i prezesów
Już 43 proc. CEO wykorzystało AI do stworzenia nowych produktów. Może okazać się, że narzędzia oparte o sztuczną inteligencję będą dla firm kołem ratunkowym - uważa ekspert.
Generatywna AI rośnie w fazie eksperymentów, zamieszania i ryzyka
"Rynek technologii pędzi do przodu w czymś, co można określić jako sprint z potknięciami” - twierdzi analityk.