W III kw. 2023 r. Grupa Action zwiększyła przychody o 11 proc. r/r, do 641 mln zł, marża brutto utrzymała się na poziomie z ub.r. (8,51 proc. vs. 8,61 proc. w III kw. ub.r.), przy większym o blisko 5 mln zł r/r zysku na sprzedaży (54,5 mln zł). Zysk netto jednak spadł o 33 proc., do 8,1 mln zł. Wyniki potwierdzają wstępne dane.

Zyski firmy z Zamienia znalazły się pod presją wskutek wzrostu kosztów operacyjnych. Zysk operacyjny spadł o 5 proc. r/r, do blisko 10 mln zł. Zmniejszyły się ponadto przychody finansowe r/r.

Inflacja podniosła koszty, zdusiła popyt

Action informuje w sprawozdaniu, że okresie trzech kwartałów 2023 najbardziej istotnym czynnikiem mającym wpływ na wyniki grupy, było utrzymywanie się wysokiej inflacji, co skutkowało wzrostem kosztów operacyjnych, zwłaszcza kosztów pracy i różnych usług, a z drugiej strony powodowało spadek konsumpcji – spadek sprzedaży detalicznej w kraju oraz w większości państw europejskich (Action około połowy przychodów osiąga za granicą).

Elektronika nadal zapewnia większość przychodów

Większość przychodów grupy ze sprzedaży, pomimo stałej rozbudowy oferty o asortyment poza elektronikę (Action w br. m.in. kupił Bron.pl), nadal jest związana ze sprzedażą sprzętu komputerowego, RTV i AGD oraz akcesoriów IT. Najwyższą sprzedaż Action odnotowuje tradycyjnie w czwartym kwartale roku.

Action wdraża narzędzia AI i inwestuje w zrównoważony rozwój

Spółka informuje, iż w W III kw. 2023 r. kontynuowała optymalizację procesów, zwiększając kontrolę kosztów.

Racjonalizujemy koszty stałe, ale z drugiej strony chcąc osiągnąć jeszcze większą konkurencyjność musimy inwestować w nowoczesne rozwiązania. Dlatego wdrażamy do organizacji narzędzia oparte na sztucznej inteligencji i technologii cyfrowej. Naszym zdaniem tylko firmy, które dziś dokonają odpowiednich inwestycji w technologię i zrównoważony rozwój, zapewnią sobie dalszy wzrost w tym wymagającym dziś biznesowym świecie” – twierdzi Sławomir Harazin, wiceprezes Actionu.