Przychody Actionu w 2022 r. wyniosły 2,37 mld zł, co oznacza wzrost o 2,6 proc. wobec 2021 r. Firma utrzymała wysoką marżę, która w przekroju całego roku ukształtowała się na poziomie 8,78 proc.

Skorygowany zysk netto w 2022 r. spadł natomiast o 28 proc., do 46,2 mln zł wobec 64,3 mln zł skorygowanego zysku za 2021 r.

Dywersyfikacja wśród filarów strategii

Action komunikuje, że w 2022 r. spółka realizowała strategię opartą na następujących filarach: dywersyfikacja oferty, dostawców i odbiorców w zakresie różnorodnych grup produktowych oraz nacisk na rozbudowę kanałów sprzedaży dla zróżnicowanej oferty.

Action rozwija się, jak to określa, jako „e-commerce hub, wykorzystując synergię ze wzrostu biznesu B2B i B2C.

Według firmy efekty realizacji takiej strategii widać w szacunkowych danych za I kw. 2023 r. Przychody wyniosły 581,8 mln zł i były wyższe o 6,3 proc. r/r.

„Strategia, której nie da się porównać”

Mimo trudnego dla gospodarki czasu wypracowujemy satysfakcjonujące rezultaty. Jest to efekt wyjątkowej na rynku strategii naszej organizacji, której strukturę trudno dziś porównać do innych podmiotów tego typu na rynku” – twierdzi Piotr Bieliński, prezes Actionu.

„Na szczególną uwagę zasługuje rozwój w segmencie projektów własnych e-commerce B2C, gdzie w skali roku nasza firma osiąga imponujące wzrosty. Mam nadzieję, że to dobry znak na przyszłe wyniki” – dodaje prezes.

W 2022 r. urósł też segment sprzedaży zagranicznej e-commerce B2B w Actionie. Spółka koncentrowała się także na rozbudowie oferty dystrybucji rozwiązań zaawansowanych Action Business Center.   

57 proc. sprzedaży za granicą

W 2022 r. wyraźnie wzrosła sprzedaż Actionu na krajowym rynku, przekraczając 1 mld zł. Jednak większość przychodów (57 proc.) firma osiągnęła na dostawach za granicę, głównie do krajów UE. Z tym że w 2021 r. udział zagranicy był nieco wyższy (59,7 proc.).

Żaden z kontrahentów nie przekroczył progu 10 proc. udziału w sprzedaży i zakupach Actionu.

IT jest nadal głównym towarem firmy

„Dziś Action to dość złożona maszyna, która wykorzystując liczne synergie jest w stanie działać w wielu różnych kierunkach” – zaznacza Sławomir Harazin, wiceprezes Actionu.

Action od dawna pracuje nad dywersyfikacją portfolio i konsekwentnie rozbudowuje ofertę poza asortyment IT. Sprzęt IT i komponenty nadal są jednak największą grupą produktów, którą handluje firma z Zamienia. Z tym że jej udział w obrotach spadł już sporo poniżej 50 proc.

Biznes w oparciu w własne środki

Podobnie jak w 2022 r.,  grupa działała w oparciu o środki własne, pracując jednocześnie nad dalszym wzrostem udziału finansowania kredytem kupieckim. 

W 2022 r. poprawie uległy także wskaźniki zadłużenia, w tym zwłaszcza wskaźnik ogólnego zadłużenia (na koniec roku 0,32 wobec 0,37 przed rokiem).