– Chcemy rozwijać segment usług również poprzez dodawanie nowej oferty, jak produkty abonamentowe czy leasing. Chcemy mieć kompletność oferty dla klienta – powiedziała agencji ISBnews Ilona Weiss.

Według przyszłej szefowej spółki produkty abonamentowe mają przede wszystkim dołożyć się do marży, ale ABC Data dopiero zaczyna wprowadzać do tego typu rozwiązania. Pierwszym z nich jest geolokalizator Trackimo. Start sprzedaży jest obiecujący – ocenia spółka. 

Wiceprezes ABC Daty nakreśliła plany na przyszły rok.

– W przyszłym roku oczekujemy korzyści z wejścia do Niemiec i Rumunii, czy wzrostu istotnych grup produktowych wspomagających marże. Trwają prace budżetowe i przygotowania planów długoterminowych. Aktualna strategia wymaga liftingu i zrealizowania jej celów. Zmiany na kolejne lata będą ewolucyjne. Podtrzymujemy jednocześnie politykę dywidendową, czyli wypłatę minimum 50 proc. z zysku jednostkowego – dodała Ilona Weiss. Wskazała, że pomimo zdarzeń jednorazowych ABC Data ma zdolność generowania gotówki. – Poprawiamy zarządzanie kapitałem obrotowym co uwalnia potencjał dywidendowy – zaznaczyła wiceprezes. 

Ilona Weiss podkreśliła, że zdarzenia jednorazowe oraz szacunki na IV kw. były głównym powodem korekty prognoz finansowych (m.in. czeska spółka dystrybutora sprzedała kontrahentowi nieubezpieczony towar. Ten nie zapłacił. Błąd kosztował  grupę kilkanaście mln zł odpisów). Z kolei Norbert Biedrzycki, aktualny prezes spółki, poinformował, że oczekiwania co do IV kw. opierają się na wynikach sprzedaży z pierwszych tygodni kwartału. Według niego zgodnie z oczekiwaniami sprzedają się marżowe linie produktowe, ponadto wszystkie kraje w ramach ekspansji międzynarodowej zaczynają dokładać się do wyniku.

Planowana emisja obligacji o wartości do 100 mln zł ma zapewnić grupie dywersyfikację źródeł finansowania i konwersję krótkoterminowych zobowiązań bankowych na długookresowe.

 – W naszej ocenie zdarzenia jednorazowe się skończyły, choć należy pamiętać że przy tej skali działalności nigdy nie można ich całkowicie wykluczyć. Należności trudno ściągalne w spółce czeskiej zostały odpisane całkowicie. Wycena zapasów, która według procedury mierzy 'wiekowanie’ i technologie 'sprzedawalności’ produktów jest prowadzona na bieżąco i dostosowana do aktualnej wielkości i struktury. Nasze należności są pokryte w 90 proc. przez polisę. Wdrażamy kolejne procedury, aby uniknąć odpisów w przyszłości – podsumowała przyszła prezes ABC Daty.