Grupa ABC Data zarobiła w 2013 r. na czysto 59,2 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 31,1 mln zł (wzrost o 90,5 proc.). EBITDA wyniosła 79,6 mln zł (+35,3 proc.). Przychody były wyższe o 31 proc., sięgając 4,822 mld zł, w tym sprzedaż w Polsce wyniosła 2,655 mld zł (wzrost o 9 proc.). Eksport wzrósł natomiast o 71 proc., do 1,5 mld zł. – Polski rynek jest bardzo płytki, dlatego wychodzimy za granicę – wyjaśnia prezes ABC Daty, Norbert Biedrzycki.

Zmiany w strukturze sprzedaży pokazują rynkowe trendy – w porównaniu z 2012 r. zmniejszył się udział komputerów (z 32 do 26 proc. obrotów) na rzecz smartfonów i tabletów (np. w przypadku telefonów udział wzrósł z 15 do 28 proc.). Dystrybutor zwiększa ofertę tych produktów, a także m.in. sprzętu sieciowego i oprogramowania.

Poprawiły się wskaźniki marż na poziomach EBITDA oraz zysku netto, odpowiednio z 1,59 do 1,65 proc. oraz z 0,8 do 1,2 proc. Spadła marża w ujęciu procentowym – z 5,0 proc. w 2012 r. do 4,7 proc. w 2013 r., co spółka wyjaśnia wzrostem udziału eksportu (odbywa się na niższych średnich marżach, ale też przy stosunkowo mniejszych kosztach). Producent zaznacza, że kwotowo marża na sprzedaży w 2013 r. była dużo wyższa niż w 2012 r. (226,5 mln zł wobec ponad 183,8 mln zł, co oznacza wzrost o 23 proc.).
 
ABC Data wskazuje, że poza ekspansją geograficzną (w ub.r. powstały spółki zależne w Niemczech i Rumunii) filarami wzrostu grupy były: wykorzystanie platformy Interlink, efektywna logistyka, rozwój marki własnej Colorovo (pod względem marżowości jest już w pierwszej piątce na ponad 500 linii produktowych w całej grupie), a także poszerzanie oferty produktowej. Spółka deklaruje, że te elementy te będą najważniejsze w 2014 r.
 

Platforma ponad granicami

Według ABC Daty w 2013 r. już ponad 88 proc. zamówień było obsługiwanych przez platformę Interlink.

– Nie jesteśmy już tylko broadlinerem. Mamy ambicję zostać Amazonem B2B w tej części świata. ABC Data staje się platformą handlową, działającą w Internecie – mówi prezes Norbert Biedrzycki. Przybliżając rozwój swojej autorskiej platformy sprzedaży, spółka podała szereg danych związanych z Interlinkiem. I tak np. liczba użytkowników platformy wynosiła w 2013 r. 95 tys. w 9 krajach (w 2012 r. – ponad 82 tys. w 6 krajach). Miesięczna liczba zamówień to ponad 67 tys. (w 2012 r. – 65 tys.). Liczba zapytań do serwerów sięgnęła 8 mln dziennie (w 2012 r. – 7 mln). Liczba produktów w magazynie i ofercie wyniosła odpowiednio 27 tys. i 68 tys. (w 2012 r. – 25 i 57 tys.).

Współpraca z partnerami na bazie platformy Interlink wsparta sprawną logistyką jest kluczowa dla biznesu ABC Daty. Firma ma 2 centra dystrybucji – w Warszawie i Sosnowcu. Twierdzi, ze wysyła 10 tys. paczek dziennie (4 mln produktów rocznie). Norbert Biedrzycki deklaruje, że ABC Data nie będzie budować własnych centrów logistycznych. – Nie jesteśmy z branży budowy magazynów – zaznacza szef spółki. Dystrybutor będzie wynajmować powierzchnie w miarę potrzeb, co jego zdaniem pozwala na większą elastyczność w dysponowaniu zasobami. – Mamy plany długofalowe związane z centrami logistycznymi na 5-7 lat. Już wiemy, w którym kraju będzie nasze następne centrum – poinformował prezes ABC Daty, nie ujawniając jednak szczegółów.

„Nie będziemy konkurować z resellerami”

Szef spółki podkreślił, że model współpracy dystrybutora z detalistami internetowymi polega także na tym, że towar zamówiony u resellera może być wysyłany do klienta bezpośrednio z magazynu ABC Daty, co znacznie przyspiesza wysyłkę. Jest to możliwe dzięki zautomatyzowaniu całego procesu. Według prezesa wysyłka do klienta następuje w czasie 2 godz. od zakupu w e-sklepie współpracującym z ABC Datą.

Norbert Biedrzycki zaznaczył, że rozwijając internetowe platformy ABC Data nie jest bezpośrednim sprzedawcą do klientów końcowych i nie ma takich planów (np. uruchomienia sieci franczyzowej czy własnego e-sklepu). – Nie chcemy konkurować z resellerami – deklaruje szef spółki.

Dodaje, że ABC Data wychodzi z dużych sieci handlowych. – Nie jesteśmy zadowoleni z modeli współpracy – wyjaśnił Norbert Biedrzycki. Jednakże istotną przyczyną mniejszego zaangażowania dystrybutora w tym segmencie jest przesuwanie się popytu ze stacjonarnych sieci w kierunku e-commerce. Także rozwijając się za granicą ABC Data nawiązuje współpracę przede wszystkim z dużymi e-sklepami i platformami internetowymi. Np. w Niemczech największym partnerem ABC Daty jest Amazon.de.

Telewizory, pralki i gry

Jeśli chodzi o produkty, to dystrybutor zwiększa zaangażowanie na rynku RTV i AGD oraz gamingu. O ich znaczeniu świadczy fakt, że firma utworzyła nowe jednostki biznesowe, które zajmują się tymi produktami. ABC Data przewiduje, że w 2014 r. rynek RTV i AGD będzie rósł w Polsce szybciej niż IT (5-7 proc. wobec 2-3 proc.). Co istotne, popyt jest generowany praktycznie w 100 proc. w segmencie konsumenckim. Firma spodziewa się wzrostu zapotrzebowania na telewizory, w związku z rozwojem telewizji UHD/4K.

Ponadto ABC Data zwraca uwagę na szybko rosnący rynek produktów dla graczy – należą do nich desktopy gamingowe, wysokomarżowe akcesoria, konsole (w związku z wejściem na rynek PS4 i Xbox One) oraz gry na PC i konsole.