– Może okazać się tak, patrząc na to, jak dużo vendorzy inwestują w cloud, ze stanie się ona trzecim filarem naszego biznesu – przewiduje prezes ABC Daty, Ilona Weiss. Obecnie biznes grupy opiera się na dwóch filarach: Broadline (chmura, e-commerce i mobile) oraz VAD.

Jak zauważa szefowa grupy, przyszły rozwój dystrybucji z wartością dodaną w chmurze w ABC Dacie zależy także od tego, ile producenci będą oferować w tym modelu. Trend jest jednak wyraźny: coraz więcej graczy dostosowuje swoje portfolio do cloudu i przerzuca się na subskrypcyjny model sprzedaży.

– Na razie chmura nam intensywnie rośnie. Świat się digitalizuje, stąd cloud wyznacza duży trend – zauważa szefowa ABC Daty.

Zapowiedziała, że pod koniec II kw. br. platforma ABC Data Cloud będzie dostępna we wszystkich językach krajów, w których grupa prowadzi działalność biznesową.

Od początku strategia biznesu chmurowego jest taka, że platforma ABC Daty jest otwarta zarówno dla światowych gigantów, jak i lokalnych dostawców. Takie podejście pozwala nie tylko zdywersyfikować ofertę, lecz także w pewien sposób sondować rynek, możliwie najwcześniej zidentyfikować trendy i lepiej przygotować się na ich rozwój.

– Zależy nam na jak najszerszym portfolio usług chmurowych, jak storage i backup, ale też np. contact center as a service. Chcemy być przygotowani na wszelkie usługi dostępne w chmurze, bo na razie nie wiadomo które z nich zdominują rynek. Dlatego też przyjmujemy mniejszych dostawców – komentuje wiceprezes ABC Daty, Arkadiusz Lew-Kiedrowski (objął funkcję 1 marca br.).

Jak wyjaśnia, jeżeli któryś z wypracowanych przez lokalne firmy modeli rozwinie się w trend i zostanie przejęty przez globalnego gracza, to ABC Data będzie miała już ten model "przećwiczony".

Oferta dostępna na platformie cloud dystrybutora będzie poszerzana.

– Kolejne kontrakty chmurowe są w drodze – poinformowała prezes Ilona Weiss.

Szefowa grupy zapowiedziała, że w 2018 r. ABC Data będzie koncentrować się na takich obszarach jak mobile, cloud, e-commerce, VAD, ale też bezpieczeństwo, gaming oraz Internet rzeczy.

– IoT to gigantyczny światowy trend – podkreśla szefowa ABC Daty. Sygnalizuje, że niedługo może być znaczący dla dystrybutora i już teraz firma przygotowuje się do rozwoju IoT.

– Moim zdaniem przed IoT jest niesamowita perspektywa rozwoju. W momencie, gdy 5G stanie się powszechna, połączy wszystko z wszystkim, ten rodzaj IoT będzie przeżywał niesamowity wzrost – uważa szefowa ABC Daty.

W obszarze mobile ABC Data nadal szuka nowych producentów – takich firm, które są liderami technologii (w 2016 r. i 2017 r. sukcesem okazało się nawiązanie współpracy z Xiaomi).

Jak przyznaje prezes grupy, ABC Data wciąż poszukuje nowych technologii, które pojawiają się na światowych rynkach, aby możliwe najwcześniej rozpoznać nadchodzące trendy.

– Obserwujemy takie technologie, które mogą być przełomowe – zarówno w broadline jak i VAD  – informuje Ilona Weiss. Nie ujawnia szczegółów.

Strategicznym priorytetem pozostaje koncentracja na wysokomarżowych transakcjach i produktach, co zaowocowało w ub.r. znacznym wzrostem rentowności mimo mniejszych przychodów (z uwagi właśnie na rezygnację z części sprzedaży o wysokich wolumenach, ale na minimalnej marży).

– Oddajemy konkurentom transakcje, które nie przynoszą zysku – podsumowuje wiceprezes Andrzej Kuźniak.