Strategicznym celem ABC Daty na najbliższe lata jest osiągnięcie pozycji nr 1 w dystrybucji IT w regionie Europy Środkowo – Wschodniej oraz wyceny na poziomie 1 mld zł w 2018 r. (obecnie ok. 425 mln zł). Wskazano 5 filarów rozwoju grupy w najbliższych latach, którymi są:

– pozycja w regionie CEE (rozwój na rynkach zagranicznych, rozwój eksportu)
– e-commerce (koncentracja na usługach w tym obszarze, nowe projekty powinny poszerzyć bazę dostawców i odbiorców)
– mobile i telco (w tym wprowadzenie na europejski rynek nowych marek smartfonów, nowe projekty realizowane wspólnie z operatorami, rozwiązania ‚smart’, np. dla inteligentnego domu)
– Value+ (budowanie kompetencji i usług w dystrybucji VAD, a także rozwój usług logistycznych)
– przejęcia i akwizycje

Zgodnie z przyjętą strategią w Polsce udział ABC Daty w rynku dystrybucji IT ma zwiększyć się z 21,5 proc. w br. do 25 proc. w 2018 r., a w regonie CEE – z 6,1 proc. do 10 proc. Liczba resellerów w Polsce ma wzrosnąć z 8 tys. do 10,5 tys. Będą rozwijane nowe działy (Value+, Telco, RTV i AGD).

Jak podkreśliła prezes llona Weiss, firma dystrybucyjna jest przede wszystkim firmą usługową, w związku z tym strategia ma umocnić ABC Datę w tym obszarze. Realizację strategii mają umożliwić przewagi konkurencyjne, wśród nich wymieniono m.in. najlepsze – jak przekonuje ABC Data – parametry logistyczne, najszybsze w branży dostawy w regionie CEE (24 -48 godz.), szerokie portfolio producentów (ok. 300), platforma InterLink (obsługuje ponad 85 proc. zamówień), silna pozycja w regionie CEE i silna pozycja finansowa. Do finansowania  klientów i vendorów ABC Data ma do dyspozycji 1,5 mld zł.

Grupa zakłada zrównoważony wzrost zarówno organiczny, jak i poprzez akwizycje. Jeśli chodzi o przejęcia, to w kręgu zainteresowania są głównie rynki w regionie. Na razie firma nie ujawnia szczegółów. Podano natomiast możliwe kierunki dalszej ekspansji geograficznej w modelu eksportowym. ABC Data rozważa wejście do Słowenii, Chorwacji i Bułgarii.

W Polsce ABC Data chce osiągnąć pozycję numer 1 w dystrybucji IT (obecnie jest numerem 3). Przewiduje także szybki rozwój w Rumunii (pozycja nr 2 za 3 lata, obecnie nr 14) i wszystkich krajach, w których działa (spółka zamierza osiągnąć miejsce co najmniej w pierwszej piątce dystrybutorów IT na tych rynkach w 2018 r.).

Więcej informacji o strategii ABC Daty na najbliższe lata zamieścimy w CRN nr 8/2015.