AB zwolniło, spółka pokazała, gdzie chce rosnąć
E-commerce, VAD, sieci franczyzowe oraz rynek RTV i AGD należą do najważniejszych kierunków rozwoju AB w najbliższych latach. W III kw. br. grupa nie notowała już jednak takich wzrostów jak w I poł. br. Wynik finansowy obciążyły koszty inwestycji w centrum logistyczne w Magnicach. Dystrybutor odczuł także słaby popyt na całym rynku.
W okresie lipiec-wrzesień 2015 r. (I kw. roku finansowego 2015/2016) grupa AB wypracowała ponad 1,5 mld zł przychodów, czyli podobnie, jak rok wcześniej (+0,7 proc.). EBIDTA również była na ubiegłorocznym poziomie (-0,1 proc.) – 22,7 mln zł. Zysk netto spadł jednak o 13,5 proc., do 13,1 mln zł. Zarząd wyjaśnia, że wyniki są obciążone kosztami inwestycji w centrum logistyczne w Magnicach oraz migracji magazynu ze starego obiektu we Wrocławiu. Łącznie te koszty w III kw. nie przekroczyły 2 mln zł. Zysk netto został obciążony kwotą 1,6 mln zł. Po skorygowaniu o wydatki na Magnice zysk AB w III kw. spadł nie o 13,5 proc., lecz o 2,8 proc. rok do roku, do 14,7 mln zł.
Sprzedaż AB na polskim rynku według szefa firmy zmniejszyła się o 9 proc. ze względu na mizerny popyt. Jego zdaniem obecnie trudno powiedzieć, czy jest to trwałe zjawisko. Według szefa spółki wynik w Polsce i tak jest niezły. – Rośliśmy kosztem konkurencji – twierdzi prezes Andrzej Przybyło.
Duże wzrosty w Czechach
Na tle słabego polskiego rynku wyróżniała się sprzedaż w Czechach – wzrost przychodów należącej do grupy spółki ATC wyniósł w III kw. 19,24 proc., do 654,8 mln zł, a w trzech kwartałach br. – 25,3 proc., do 1,87 mld zł. W dużej skali wzrósł zysk netto – o 32,4 proc. w III kw., do 5,5 mln zł oraz o 33,17 proc. w kwartałach I-III br., do 14,82 mln zł. Czyli ostatnio działalność za południową granicą przyniosła AB już ponad 40 proc. zysku za cały kwartał. Według szefa spółki dobry wynik jest związany z wyraźną poprawą koniunktury gospodarczej w Czechach. Ożywienie powinno przełożyć się na dobre wyniki ATC także w kolejnych kwartałach.
– Po trzecim kwartale tego roku umocniliśmy się na pozycji numer jeden w regionie CEE w dystrybucji IT – podkreśla Andrzej Przybyło, prezes AB. Zapewnia, że grupa zwiększyła dystans do najbliższego konkurenta do 1 mld zł wartości sprzedaży (rok temu było 0,4 mld zł różnicy).
Ponownie spadły koszty sprzedaży i ogólnego zarządu – do 2,6 proc. Grzegorz Ochędzan, członek zarządu ds. finansowych w AB, wyjaśnił, że cykl konwersji gotówki w III kw. wzrósł do 38 dni wobec 31 dni przed rokiem w związku ze wzrostem rotacji zapasów (z 36 do 45 dni), a to wynikało z kolei z poszerzania asortymentu RTV i AGD oraz przygotowań do obsługi kontraktów HP w segmencie Enterprise (HP Networking i HP Business Critical System). AB podaje, że w III kw. br. sprzedała serwery o wartości 58 proc. wyższej niż rok temu, podczas gdy cały polski rynek serwerów wzrósł o 1 proc.
E-commerce przyszłości
Spółka wskazała także istotne kierunki rozwoju. Szczególnie podkreślano znaczenie e-commerce. – To jest przyszłość biznesu. Kto nie będzie miał dobrej pozycji w e-commerce, zostanie zepchnięty do niszy – przewiduje prezes Andrzej Przybyło.
AB rozwija e-commerce na różne sposoby, m.in. utworzyło platformę do postawienia e-sklepów, umożliwiając partnerom sprzedaż online i zajmując się logistyką zamówień (towar kupiony w e-sklepie partnera jedzie do klienta bezpośrednio z magazynu AB). Jest też platforma do obsługi klientów B2B oraz elektroniczna dystrybucja oprogramowania. Partnerzy mają możliwość integracji ofert z serwisem Allegro (dzięki specjalnemu modułowi), gdzie mogą korzystać z podobnego modelu logistycznego. Zdaniem prezesa partnerzy będą częściej korzystali z tych platform. Np. liczba e-sklepów w serwisie udostępnionym przez AB wzrosła o 12 proc. w ciągu roku.
Przyszłością dystrybucji są według szefa firmy usługi w chmurze w modelu CSP (cloud solution provider), czyli także rodzaj e-sprzedaży. Pozwalają one na dostęp do zasobów, które klient rzeczywiście wykorzystuje (i za nie płaci). Zaletą jest także elastyczność i skalowalność oraz prostota konfiguracji i zarządzania.
– W tym kierunku pójdzie cała przyszłość software’u w naszej branży. Kto nie będzie otwarty na rynek chmurowy, może zapomnieć o oprogramowaniu – zaznaczył prezes Przybyło. Jest przekonany, że oprogramowanie będzie dystrybuowane przede wszystkim w tej formie.
Według przytaczanych przez AB danych z raportu Odin SMB Cloud Insights wartość polskiego rynku chmurowego w 2015 r. sięgnie 3,4 mld zł, a w 2018 r. wyniesie 5,2 mld zł, co oznacza średni wzrost o 15 proc. Największy udział mają usługi IaaS (Infrastructure as a Service) – 1,6 mld zł w br., one też rosną najszybciej (+46 proc. r/r). Z uwagi na prognozy wzrostu AB również zamierza inwestować w ten segment. Grupa została w br. dystrybutorem Microsoft CSP w regionie.
– Trzeba zająć pool position, aby obsłużyć ten rynek w przyszłości – stwierdził szef spółki. AB buduje platformę do sprzedaży usług chmurowych – AB Marketplace. Oprócz sprzedaży umożliwi także zarządzanie usługami, fakturowanie, pomoc techniczną.
Więcej VAD
AB będzie koncentrować się także na rozwoju działu Enterprise i dystrybucji z wartością dodaną, obejmującą głównie rozwiązania sieciowe i serwery. Według dystrybutora w III kw. br. sprzedaż w tym kanale wzrosła o 30 proc., a w przypadku HP (obecnie HP Enterprise) – o 78 proc., co – jak przyznał szef spółki – jest częściowo związane z utratą dystrybucji HP przez konkurentów, na czym skorzystało AB.
– W tym segmencie zamierzamy rozwijać się także w przyszłości. Jesteśmy spokojni, że dynamiczne wzrosty będziemy realizować także w kolejnych kwartałach – podkreślił Andrzej Przybyło. Dystrybutor nie podał, jaki udział w obrotach grupy ma dział Enterprise i na ile jest profitowy. Według danych AB w stosunku do 2013 r. nastąpiło podwojenie udziałów w kanale enterprise. Szef spółki przyznał, że ten biznes wymaga zupełnie innego podejścia niż klasyczna dystrybucja. – Ten dział to jest de facto firma w firmie – stwierdził prezes.
AB nadal zamierza rozwijać sieci franczyzowe, zarówno w Polsce, jak i za południową granicą, oraz dystrybucję zabawek poprzez spółkę Rekman. W jej przypadku sprzedaż w III kw. br. wzrosła o 38 proc.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.