AB: resellerzy skorzystali na pandemii
Zamknięcie dużego retailu zwiększyło sprzedaż na rynku SMB i online - wynika z danych AB. Jest szansa, że rozwój pracy i nauki zdalnej nadal będzie generował zapotrzebowanie na sprzęt.
Grupa AB w I kw. 2020 r. osiągnęła blisko 2,3 mld zł przychodów (+22 proc. rok do roku), W podobnym tempie wzrosły również zyski: EBIDTA o +17,9 proc., 23,8 mln zł, a zysk netto o 18,2 proc., do 12,1 mln zł.
Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 83,5 mln zł, ponad 1 mln zł więcej niż w poprzednim roku. Marża zysku brutto stopniała kolejny raz z rzędu: wyniosła 3,6 proc. w I kw. 2020 r. wobec 4,4 proc. przed rokiem.
Kwartał minął w cieniu Covid-19. Najpierw pandemia wywołała zakłócenia w dostępności produktów, potem doszło do lockdownu w kraju. Dyrektor finansowy Grzegorz Ochędzan zapewnia, że dystrybutor płynnie dostosował się do nowych warunków, m.in. dzięki zróżnicowanej bazie klientów, sprawnej logistyce, narzędziom e-commerce. Po zamknięciu marketów wystrzeliła sprzedaż do resellerów i e-tailerów.
"Gdy zamknięto sklepy wielkopowierzchniowe, z dnia na dzień sprzedaż przeniosła się do kanałów SMB i e-tail. Mamy dużą bazę partnerów. Jako grupa nie odczuliśmy negatywnego wpływu" – zapewnił szef finansów AB na konferencji wynikowej.
O wzroście sprzedaży resellerów wskutek lockdownu świadczą dane z sieci franczyzowych AB – wzrost obrotów w Polsce wyniósł tutaj w sumie 23 proc. w I kw. 2020 r., dzięki temu że małe sklepy były otwarte.
E-commerce daje napęd
Jak zauważa dyrektor, część resellerów nie była gotowa do obsługi nagle zwiększonego popytu, stąd poszukiwali partnera, który jest w stanie go obsłużyć. Twierdzi, że po wybuchu pandemii zwłaszcza rozwiązania gotowych do sprzedaży sklepów internetowych cieszyły się zainteresowaniem partnerów.
W AB wartość wysyłek dropshippingowych zwiększyła się kolejny rok z rzędu, tym razem o 68 proc. rok do roku w I kw. br., co wskazuje, że biznesy internetowe partnerów rozkręcają się.
W ostatnich 2 tygodniach marca br. sprzedaż w dystrybucji w kanale e-tail w regionie CEE według GfK wzrosła o 19 proc. dla wszystkich grup produktowych – wynika z danych przytoczonych na konferencji.
Według dyrektora AB wyróżnia szeroka oferta rozwiązań e-commerce – 85 proc. transakcji AB realizuje w 100 proc. online, bez interwencji handlowca.
Wskazał na znaczenie dla dystrybutora w obecnych czasach szerokiej oferty produktowej, wydajnej logistyki, dywersyfikacji klientów i kanałów sprzedaży, skutecznego zarządzanie produktem.
Resellerzy i online ciągną sprzedaż także w II kwartale
W kwietniu br., gdy utrzymano obostrzenia związane z marketami, a małe sklepy i e-commerce były miejscami, gdzie można było kupić towar, trend się nie zmienił. Jest kontynuowany w maju – poinformował Grzegorz Ochędzan.
Dyrektor uważa, póki co czas po otwarciu tradycyjnych większych sklepów (4 maja br.) jest zbyt krótki, by ocenić, czy zmiana nawyków zakupowych związana z rozwojem e-handlu jest trwała.
„Będziemy to w stanie powiedzieć po kilku miesiącach” – uważa CFO grupy AB.
Zdalna praca generuje popyt
W II połowie marca br. tak jak w całej Europie okres izolacji wykreował boom na laptopy, serwery i asortyment związany z przechowywaniem danych oraz na urządzenia sieciowe, a także na gry i konsole do nich.
W ostatnich 2 tygodniach marca br. według danych Contextu w dystrybucji wzrosła sprzedaż przykładowo: notebooków o 43 proc. r/r, konsol i gier – o 216 proc., serwerów i storage – o 103 proc., sieciówki – o 205 proc. Spory spadek odnotowano natomiast na UPS-ach: -43 proc.
W sumie według Contextu biznes dystrybucji w Polsce urósł w I kw. 2020 r. o +9,5 proc., a w Czechach o +15 proc.
Telco w górę, wstrzymane projekty na Digital Signage
Obszar Telco w AB wzrósł pod względem obrotów 30 proc. w grupie, a w tym czasie rynek o 5 proc. w Polsce, Czechach i na Słowacji.
Na Digital Signage nastąpił spadek obrotów o 12 proc. rok do roku, a liczby klientów o 6 proc. To skutek zamrożenia handlu wielkopowierzchniowego w związku z pandemią.
"Ten biznes w dużej mierze jest oparty na projektach w centrach handlowych, które w ostatnich tygodniach marca nie były realizowane" – wyjaśnia Grzegorz Ochędzan.
Chmura większa o 60 proc.
Segment software’owy urósł w AB, zwłaszcza rozwiązania do pracy zdalnej, takie jak teams. Obroty w dystrybucji chmurowej poprawiły się o +63 proc. r/r, a ilość sprzedanych usług o 50 proc.
AB utrzymuje, że jest największym dystrybutorem cloud w regionie (Polska, Czechy, Słowacja). Nie ujawnia natomiast kwot obrotów.
Gotówka przyspieszyła krążenie
Przejście na sprzedaż do klientów MŚP i e-tailu poprawiło wskaźniki finansowe AB.
Ponieważ w II poł. marca urósł segment SMB i internet, gdzie średnie terminy płatności są krótsze, poprawił się wskaźnik rotacji na należności do 29 dni z 35 rok wcześniej.
Cykl konwersji gotówki poprawił się o 16 dni, do 27 dni, ponieważ wzrósł wskaźnik rotacji zapasów, mimo że poziom zapasów w ujęciu wartościowym nie zmienił się zasadniczo.
Wskaźnik kosztów S&G/A w I kw. br. wyniósł 2,3 proc., wobec 2,8 proc. w zeszłym roku.
Wybrane wyniki finansowe grupy AB w I kw. 2020 r.
Przychody: 2,3 mld zł (+22 proc. rok do roku)
EBIDTA: 23,8 mln zł (+17,9 proc.)
Zysk brutto na sprzedaży: 83,5 mln zł (+1,5 proc.)
Marża brutto: 3,6 proc. (-0,8 pkt proc.)
Zysk netto: 12,1 mln zł (+18,2 proc.)
Szkolenia: co chcą wiedzieć resellerzy
Dyrektor zapewniał, że widać bardzo duże zainteresowanie szkoleniami online w centrum kompetencyjnym AB. Ilość uczestników webinarów wzrosła o 56 proc. r/r., a webinarów – o 80 proc.
Trzy najpopularniejsze tematy webinarów według AB to: pierwsze kroki z darmowym Office 365 i Teams, licencje dostępowe Microsoftu, przenoszenie maszyn fizycznych do Azure.
Zatem partnerzy w minionym kwartale byli zainteresowani przede wszystkim wiedzą związaną z pracą zdalną klientów.
Trzy rozwojowe segmenty
CFO przewiduje rozwój w segmentach, które zdaniem AB miały potencjał w dłuższym terminie już przed pandemią.
"Rzeczywistość dogoniła nas szybciej niż myśleliśmy” – twierdzi dyrektor. Trzy takie przykładowe rosnące obszary to rozwiązania do pracy zdalnej, bezpieczeństwa cyfrowego, VR/AR.
Otóż pandemia przyspieszyła przejście na home office, z związku z tym zwiększyły się nakłady na systemy wideokonferencyjne i oprogramowanie do współpracy.
Covid-19 generuje także wzrost zapotrzebowania na zabezpieczenie pracy z dowolnego miejsca.
Z kolei rozwiązania AR/VR pozwalają na prowadzenie szkoleń w trybie zdalnym. AB prowadzi szkolenia z wykorzystaniem AR/VR.
Skutki pandemii mogą podtrzymać wzrost
Zdaniem Grzegorza Ochędzana obecnie nie da się przewidzieć, jaki będzie wpływ pandemii na rynek w dalszej perspektywie, ponieważ dynamika zmian jest duża, a prognozy są bardzo rozbieżne.
Zwrócił natomiast uwagę na sporą różnicę w wydatkach na IT w Polsce i na zachodzie Europy. W kraju ten odsetek jest wyraźnie niższy – 107 dol. w 2019 r. per capita, podczas gdy na zachodzie wynosi średnio 187 dol.
"W dobie pandemii i konieczności przechodzenia na rozwiązania do pracy i nauki zdalnej nie każdy sprzęt jest w stanie podołać software'owi do tego celu. Można więc oczekiwać, że zarówno gospodarstwa domowe, jak i firmy, będą ponosić wydatki, by dostosować się do nowej rzeczywistości" – ocenia dyrektor finansowy AB.
Zauważa, że program "Zdalna szkoła", pokazuje, jak duże jest zapotrzebowanie. Dzięki niemu samorządy mogą kupować laptopy i tablety dla szkół z funduszy publicznych. W pierwszej transzy w kwietniu br. szybko rozeszło się 187 mln zł, teraz w rynek zostanie wpompowane kolejne 180 mln zł. W sumie kwoty te zgodnie z zasadami programu wystarczają na zakup ponad 100 tys. laptopów albo blisko 250 tys. tabletów.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.